téma - DISNEY LORCANA URSULA'S RETURN

28.07.2024

Není to tak dávno, co jsme se v tematickém článku podívali na sběratelskou karetní hru Lorcana. Bylo to v rámci vydání třetí edice s názvem Into the Inklands. Aktuálně už na trhu, a to i na tom českém, najdete produkty ze čtvrté edice, která je pojmenovaná po slavné postavě z disneyovské Malé mořské víly. Ursula's Return už svým názvem napovídá, že se setkáme se zlou mořskou čarodějnicí. Jestli se jí podaří nalákat další zbloudilé existence a nabídnout jim spokojený život, výměnou za jejich duši, a nebo dokonce ovládnout celou Lorcanu, to už bude záležet na vašem úspěchu v kooperativní hře.

Ano, jednou z hlavních novinek čtvrté edice Lorcany je právě kooperativní varianta, která vám umožní se až s třemi dalšími spoluhráči postavit obávané Uršule. Opět tedy máte na výběr z několika produktů, které si můžete pořídit. Samozřejmě nechybí klasické booster balíky, ve kterých vás čeká 12 náhodných karet, z čehož je šest common karet, tři uncommon, dvě rare, super rare, nebo legendarní karty a jedna foilovaná karta. Už jsem to zmiňoval minule, tohle je loterie, které se jako hráč nechci zúčastňovat a tak se i dnes raději podíváme na dva nové Starter decky a právě na kooperativní set Illumineer's Quest Deep Trouble, který nahrazuje Gift Set z předchozích edic. Samozřejmě nechybí ani Illumineer's Trove, což je podle mě dobrý základ pro Lorcaní sbírku, je jen škoda, že v tomhle balení najdete jen jeden praktický Lore counter.

Opět nechybí spousta krásně ilustrovaných karet z nejrůznějších disneyovských animáků a myslím, že všichni fanoušci si přijdou na své. Tahle karetka je opravdu velkým lákadlem a spousta hráčů se k ní nedostlala skrze svou lásku k deskovkám, ale právě dík Krásce a zvířeti, Lvímu královi, Mickey Mouseovi, Ledovému království, Vaianě… Takhle bych mohl pokračovat ještě poměrně dlouho, ale opět si dovolím malé zamyšlení. Jsme to podle mě právě my děti devadesátek, které tahle hra svým tématem zasáhne nejvíce. Proto se vůbec nedivím, když si k Lorcaně sedne parta skoro čtyřicátníků. Třeba já a mí kolegové z práce. Pojďme se ale konečně podívat na tu aktuálně nejvíce propíranou kooperativní variantu.

Illumineer's Quest Deep Trouble obasahuje dva předpřipravené balíky pro hráče, tři oversized karty a především Uršulin scénářový balík. Kromě toho v tomhle balení najdete playmat pro kooperativní hru, což je bohužel jen rozkládací papírový letáček. Velká škoda, tady by hře slušela nějaká kvalitní herní deska a ve chvíli, kdy si k Lorcaně pořídíte pěkně ilustrované neoprenové podložky a originální kostky, vypadá tenhle "playmat" opravdu fórově. To samé platí pro všechny ultra tenké papírové žetony, které si vyloupete z vložky uvnitř krabice, ty jsou podle mě během hraní spíše na obtíž. Lorcana nabízí spoustu pěkného originálního příslušenství, ale všechno je to zkrátka za příplatek. Pokud to tedy s Lorcanou myslíte vážně, budete si muset pořídit alespoň dvě krabice Illumineer's Trove.

Zpátky ale ke kooperativní hře. Pokud jsem v předchozím článku kritizoval možnost zahrát si hru s dětmi kvůli jazykové bariéře, právě kooperace by mohla být řešení. Tahle varianta je totiž zajímavá v tom, že si se svým spoluhráčem můžete ukazovat své karty v ruce a společně plánovat strategii. Takže svému potomkovi, nebo komukoli, kdo není tak úplně sběhlý v anglickém jazyce, během partie překládáte texty na kartách, jejich schopnosti a tím ho můžete připravovat i na klasickou kompetitivní hru. Nechci vůbec říct, že by kooperativní hra fungovala jen jako jakýsi tutoriál, právě naopak, autoři si dali s novým herním módem záležet.

Už jsem zmiňoval oversized karty, na dvou z nich (Battlegrounds) jsou oboustranně připraveny "scénáře" v různých obtížnostech a třetí karta je pak vlastně jen stylový nablýskaný obrázek Uršuly, který nemá žádnou funkci. Battlegrounds karty vám pak přinášejí schopnosti, které můžete využívat v tahu hráčů, samozřejmě za zaplacení příslušného množství inku. Zároveň jsou na kartě uvedena zvýhodnění, nebo znevýhodnění Uršuly, a to v závislosti na zvolené obtížnosti. Vy si tedy vyberete obtížnost, zamícháte Uršulin balík a vaše hráčské balíky tak, jak jste zvyklí z klasické kompetitivní partie. A abyste pocítili Uršulinu sílu, hned od začátku bude mít k dispozici ukradený trojzubec.

Uršula pak ve svém tahu připraví vyčerpané karty, provede akce jednotlivých karet ve své herní oblasti, táhne nové karty (jejich počet závisí na počtu hráčů a úrovni lore) a nakonec zahraje nově nabyté karty ze své pomyslné ruky. Na rozdíl od vás, nemusí spotřebovávat ink, ale stačí jí, že ho má dostatek a pokud ne, kartu nezahraje, ale místo toho ji odloží právě do inkwellu. Poté jste na řadě vy, buď v sólu, nebo s dalším spoluhráčem, kdy si můžete pomáhat, domlouvat se, kdo využije kterou schopnost z Battlegroundu a navzájem si polepšit schopnostmi postav, nebo předmětů. Jinak se ale od klasické kompetetivní hry nic moc nemění. Sbíráte potřebný lore pomocí questu, nebo challengujete (napsal bych bojujete, ale Lorcana se tomuto označení dost jasně vyhýbá) s kartami Uršuly. Vaší cestou k vítězství je získat dvacet lore (každý hráč) a Uršula vás naopak porazí, pokud jich nasbírá čtyřicet.

Musím uznat, že i na lehkou obtížnost to pro nás byla docela výzva. Nejsem sice žádný fanoušek sólo hraní, ale v tomto případě jsem si variantu v jednom hráči vyzkoušel a i přes to, že je hra dobře nastavená a řekl bych, že i vhodná na sólo hraní, vždy raději přizvu nějakého spoluhráče. Správa Uršulina tahu se mi dostala velmi rychle pod kůži a naštěstí se z toho ani po delším hraní nestává žádná otrava. Musím pochválit, jak si autoři dobře poradili s efekty jednotlivých karet. Není tady v podstatě žádné nové názvosloví, které už by hráč Lorcany neznal, což od začátku napomáhá plynulé hře. Druhá věc, která mě moc potěšila, jsou velmi pěkné ilustrace temných verzí nejrůznějších charakterů jako je Hercules, nebo Anna. Budu se opakovat, ale je vidět, že si dal Ravensburger s novou variantou záležet a tou jedinou větší kaňkou tedy zůstává už zmiňovaná papírová podložka, která navíc obsahuje velmi nepraktické počítadlo lore.

Pak tady samozřejmě máme hned dvojici Starter decků Amber & Amethyst a Sapphire & Steel, každý s šedesáti předpřipravenými kartami, které můžete vytáhnout z krabičky, zamíchat a hned se pustit do lorcaního duelu. V každém z balíků navíc najdete dvě foilované karty, jejichž art můžete vidět i na samotném balení. To znamená, že tady máme Annu a Hercula, které určitě dobře znáte, proti Mirabel Madrigal a Bruna Madrigal z poměrně nového Disney animáku Encanto. Tyhle kombinace na první pohled vypadají docela random a v jednotlivých balících pak najdete postavy ze spousty dalších disneyovek, důležité ale je, že balíky dávají smysl a jednotlivé karty k sobě pasují a umožňují dodržovat konkrétní herní styl.

Stejně jako u předchozí edice Into The Inklands, kde jsem si oba startery moc oblíbil a odehráli jsme s nimi hromadu partií, i v případě Ursula's Return musím oba předpřipravené balíky pochválit. Jistě, pokud se chcete účastnit nějakého turnaje, s tímto setem asi moc nepochodíte a budete ho minimálně muset vylepšit pomocí karet z booster balíčků, případně si vytvořit úplně nové balíky. Tohle už ale vyžaduje zkušenosti, chuť se do něčeho podobného pouštět a v neposlední řadě i nemalé finanční náklady, které budete do vaší sbírky muset vložit.

Já jsem spíše rekreační hráč a fanoušek, který se úplně spokojí se zásobou balíků a následně je zkouší kombinovat v rámci jednotlivých edic. A myslím, že i v takovém případě nabízí Lorcana spoustu pěkných herních zážitků. Pro nás se z toho zkrátka stala nová alternativa pro Magic: The Gathering, kterou si rádi zahrajeme v hospodě u piva, nehledě na téma Disneyovských pohádek. Vůbec se ale nedivím tomu, že spousta lidí téhle karetce propadne a pak jim nezbývá nic jiného, než zainvestovat do lepších a především dražších karet. Mám i pár takových známých kolegů, takže často slýchávám, kdo vytáhl jakou legendární, nebo dokonce enchanted kartu v ceně několika tisíc korun.

Tou hlavní novinkou čtvrté edice Lorcany je samozřejmě možnost kooperativního hraní. Illumineer's Quest Deep Trouble je tedy zatím asi nejzásadnější produkt, se kterým se autoři vytasili. Škoda jen, že ty komponenty v balení nejsou trochu luxusnější, tahle hra by si to rozhodně zasloužila. Celkově ale musím novou čtvrtou edici pochválit. V základu nepřináší moc novinek, které by měly výrazný vliv na hratelnost, tak jako tomu bylo třeba u lokací, ale nové karty a kooperativní varianta jsou vážně povedené.

Petr



Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.