téma - AUTOFARMER
Komu se nelení, tomu se zelení. Sice moc nechápu smysl věty, ale v tomhle případě se to hodí perfektně. Ve hře Autofarmer se totiž staráte o semínka, ze kterých vyrostou voňavé, konopné rostlinky. Jak zmiňují samotní autoři hry - úkol to bude vskutku nelehký!
Skupinka českých nadšenců, a teď nevím, jestli více do deskovek nebo konopí, se před pěti lety pustila do vlastního projektu a zdárně ho dokončila. Dnes tu máme hotový produkt, se kterým se můžou kluci z Free Folk Industry pyšnit. Nebo minimálně aspoň svým úsilím dotáhnout věci do konce. Co je k takovému bláznivému nápadu přivedlo a jak se se vším poprali, se dozvíte v rozhovoru na konci článku. Ale nebojte, k tomu dorostem.
K čemu se užívá takový Cannabis ví asi každý (na klouby). Ale o čem může být karetní hra založená na pěstování rostlinek, to vám raději prozradím.
Každý hráč se zhostí role zahrádkáře starajícího se o svou úrodu, a to hezky od začátku, od semínek. Vítězem se pak stane pěstitel, který po třech kolech dokáže vyprodukovat nejvíce gramů kvalitní travky :)
Jenže, jak by vám potvrdila většina Vietnamců, tak jednoduché to není. Zničit část úrody dokáže sama Matka příroda, překvapivé policejní zátahy nebo konkurenční Vietnamci, teda soupeři.
Ve hře to pak vypadá tak, že pomocí akčních karet ovlivňujete svou úrodu - zvyšujete gramáž rostlin nebo ovlivňujete soupeřovu úrodu - snižujete gramáž rostlin. K dispozici je široká škála karet od hnojiv, všemožných škůdců, přes postřiky na škůdce, až po krádež či šťáry cajtů. Jenže akční karty lze použít jen na určitá období (ty jsou celkem tři), a proto je lepší vytasit karty v tu nejvhodnější chvíli.
Jedna z věcí, která vás na Autofarmeru ihned zaujme, jsou kresby na kartách. Ty jsou dílem českého autora Jana Grumla, pod pseudonymem SLAKINGLIZARD, který používá tradiční techniku na všech svých dílech. Jeho ilustrace a kresby jsou velmi specifické, a tím svůj "podpis" vtiskl právě i do této karetky. Styl, jakým Jan kreslí, se k Autofarmeru a danému tématu hodí naprosto skvěle. Myslím, že autoři nemohli vybrat vhodnějšího kreslíře.Kromě karet je u hry ještě 80 papírových žetonů a kostky, proto je také krabice o něco větší, než byste na karetku čekali.
Co říct o Autofarmeru a nezazelenat se? Hra si drží tempo, logiku v hratelnosti i nadhled. Štěstí, respektive náhoda, je tu potlačena ostatními hráči, jinak řečeno, pokud se vám až moc daří v pěstování své zahrádky, ti méně úspěšní se na vás vrhnou jak hyeny na shnilou srnku. V jednom kole se může stát z vaší výstavní zahrady odrbaný keřík.
Hratelně je tahle "zhulená hra" kvalitně nadesignovaná, ovšem téma nemusí každému vonět. Věřím, že právě téma může odradit některé hráče si hru i vyzkoušet. Tím se autoři postavili proti dnešnímu trendu dělat hry pro co největší publikum. Každopádně věřím, že rozhodnutí nebylo jednoduché a hlavně bylo při všech smyslech .)
V naší skupině se našli hráči, kterým se Autofarmer prostě nelíbil, na druhou stranu stejným hráčům se líbila Výbušná koťátka, která se hrála ve stejný večer. Za mě je Autofarmer mistrovské veledílo oproti absurdním koťátkům.Prostě, jak se to říká? "Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde." ... to není ono ...
"Kolik dobrých pošťáků, tolik doručených balíků."? ... Ne, to už je úplně mimo. Raději přejdu k rozhovoru.
ROZHOVOR
Yarek: Jak a koho napadlo vydat karetní hru, navíc na toto téma?
Autofarmer: S nápadem na vytvoření hry přišel David téměř okamžitě po policejních raziích na growshopy v listopadu 2013. Po zveřejnění těchto událostí vytvořil herní prototyp vystříhaný z obyčejného papíru popsaného ručně perem. Myšlenka hry se okamžitě začala líbit kamarádovi a dlouholetému spolubydlícímu Slavovi. Tak vznikl základ budoucího Free Folk Industry. Navzdory nízké vizuální kvalitě a nevyzrálosti herních mechanik měly první playtesty velmi pozitivní ohlas. To nás přesvědčilo o jedinečnosti našeho produktu a o tom, že se vyplatí do tvorby takovéto hry investovat čas a energii.
Kolik uběhlo času od první myšlenky k finálnímu produktu?
Pět let. Většinu času jsme věnovali ladění herních mechanik a uživatelského rozhraní karet. Postupně jsme vytvořili 6 prototypů a nepřeberné množství jejich variací.
Následně jsme se museli zamyslet nad grafickým ztvárněním celé hry. Rozhodli jsme se ho svěřit známému brněnskému ilustrátorovi Slakinglizardovi, jehož díla jsme měli často na očích kolem našich oblíbených míst v Brně.
To byla tehdy velká událost, když jsme jej ulovili pro naši věc. Ve hře pak použil jemu vlastní tradiční analogovou techniku malby akrylem a tuší. Již u prvních skic jsme se nestačili divit. Nejenže některé obrázky předizajnoval zcela, i k uživatelskému rozhraní karet měl toho hodně co povědět. Když jsme pak poprvé uviděli finální ilustrace, tak jsme věděli, že jsme se vydali správným směrem.
Pak nám zbývala samotná produkce. Napsat knížku pravidel, osadit karty do finální podoby a navrhnout krabičku. Najít vhodnou tiskárnu a všechno to vytlačit. Jako odměna za naše úsilí nám koncem června 2018 z tiskárny přišel objemný balíček.
Autofarmera se nám podařilo oficiálně vydat 1. července 2018. Tím ale naše práce na projektu vůbec neskončila, jen se hodně změnila. Nyní je to hlavně o marketingu, organizování turnajů a navštěvování různých deskovkářských, nebo konopných událostí. Od začátku roku pracujeme na rozšíření, které přidá do hry nové typy rostlin.
Je hra Autofarmer podle vás úspěšná, nebo jste od toho čekali více?
Za prvního půl roku se nám podařilo dostat mezi lidi víc jak 600 kusů her, to rozhodně považujeme za úspěch. Je to naše první hra a vydali jsme si ji sami, bez velkých vydavatelů. Většinu věcí jsme dělali poprvé a chvíli nám trvalo, než jsme přišli na to, jak se mají dělat. Například marketing, PR, správa objednávek a odesílání her.
Též máme vynikající odezvy od komunity, což nám dává velké množství energie hru dále rozvíjet. Ne všechny odezvy jsou však pozitivní. Některým lidem vadí zvolená tématika. V jedné části vývoje jsme dokonce přemýšleli nad změnou rostliny, ale brzy jsme si uvědomili, že bychom přišli o ten efekt, který jsme zamýšleli.
Autofarmer vyšel zatím jen v českém jazyce, ale tento rok plánujeme vytvořit anglickou lokalizaci a pak uvidíme, zda se hra bude líbit i jinde.
Můžeme se těšit na další projekt anebo šlo jen o jednorázový pokus?
Nutno podotknout, že Autofarmer vznikal paralelně s další hrou, která je ve všech ohledech větší. Obě hry měly vytvořený velice dobře vyladěný prototyp a my jsme se museli rozhodnout, kterou z těch her začneme brát vážně a dotáhneme ji do konce. Po tom, co jsme zhodnotili situaci (ve dvou lidech, po večerech po práci), zvítězil Autofarmer a my se mu tak začali věnovat naplno.
Ještě je velice brzy na to oznamovat něco dalšího, především se snažíme věnovat podpoře Autofarmera, ale ano, další projekty v plánu máme. Kdybychom měli být konkrétnější, pracujeme na strategii a trochu převrácené hře na hrdiny.
A nejhorší otázka na konec: Jak byste popsal Autofarmer našim čtenářům, aby měli chuť si hru hned pořídit?
Autofarmer je škodící párty hra založená na náhodě. Je rychlá, jednoduchá a klade důraz na znovuhratelnost. Ve hře se stanete zahrádkářem s cílem vypěstovat co nejvíce gramů konopí. Od semínka po sklizeň hráči sobě přilepšují, ostatním škodí, mění počasí ve svůj prospěch a rozsévají jiné pohromy a dobra. Ale spíš ty pohromy. Pokud máte chuť na krátkou a jednoduchou karetku plnou podlosti a přírody, která mnohdy není až tak jednoduchá a protože nikdy nezůstane u jedné hry, tak ani krátká, neváhejte Autofarmera vyzkoušet.
Protože _deskolog podporuje zlaté české ručičky a šikovné hlavičky, musíme zde umístit odkaz na oficiální stránku. Koho hra zaujala, může se dozvědět více informací, jako třeba že hra je pro 2-4 hráče nebo že stojí pětistovku.
A víte co, kdo nikdy nehulil, ať hodí kamenem .. "Au, au! Za co?! Au, už dost, to bolí!"
článek připravil
Yarek, the párek
Pokud jste pro legalizaci konopí, přidejte se k naši skupině na facebooku. Pokud jste proti legalizaci konopí, přidejte se k naši skupině na facebooku. Spolu to zvládnem!