recenze - VINOHRAD: TOSKÁNSKO

15.05.2024

Hodnotit rozšíření deskovky je obtížné, hlavně v případě, kdy se původní hra opravdu povedla a já jsem vlastně neměl nutkavou potřebu ji nijak rozšiřovat. Trochu jiné je to v případě Vinohradu a velmi chváleného rozšíření Toskánsko. I když jsem si základ, který u nás vyšel v roce 2022, opravdu užil, na rozšíření jsem se těšil a následně i na to, až vám budu moct sepsat své dojmy.

Krabička je podstatně menší, než u původní hry, ale vešel se do ní například nový, a především o kus větší, rozšířený herní plán. Kromě něj tady najdete nový typ dřevěných figurek představující specializované pracovníky, sadu žetonů vlivu a taky nové typy karet zařízení a specializovaných pracovníků s příslušným rozšířením desek vinic. Suma sumárum, krabička je vcelku napěchovaná a co vás možná také potěší, že nový obsah si můžete přestěhovat do balení původní hry, plus mínus pár milimetrů i s klasickým herním plánem. To bude i jedno z témat dnešní recenze. Já bych se totiž rád podíval na to, jestli má nějaký větší smysl vracet se k původnímu hernímu plánu, tedy k Vinohradu bez rozšíření Toskánsko.

Tím základním a největším ze tří modulů je tedy rozšířený plán. Při jeho použití vás čeká pár nových a pár upravených pravidel, ale není se čeho bát, jsou to spíše jen drobnosti rozepsané na třech stránkách. Ale protože jsem základ hrál už před nějakou dobou, trochu mi vadilo, že se musím střídavě dívat do obou sešitů, abych všechna nová pravidla pochopil. Na rozšířeném herním plánu najdete nově akční pole pro období jara a podzimu, takže se každé kolo bude skládat ze čtyř akčních fází. Nicméně většina akcí je stejná, nebo nějakým způsobem modifikovaná. Liší se i stupnice vstávání, na které si nově vybíráte pole s bonusy pro léto, podzim a zimu, stále ale platí, že čím vyšší číslo vaše figurka kohouta obsadí, tím lepší odměny vás čekají, ale zvyšuje se šance, že budete v průběhu celého kola během každého období začínat jako poslední.

Líbí se mi nové rozčlenění akcí a vlastně mi u původní hry přišlo škoda, že jsou období Jara a Podzimu jen jakési administrativní části hry, v tomhle ohledu už bych se k původní herní desce vracel jen stěží. Za plus považuju i její větší velikost a tím pádem i lepší přehlednost. Hra zkrátka na stole působí velkolepěji a i přes to jsme se ve čtyřech hráčích vešli k poměrně malému konferenčnímu stolu, kde s většími eurohrami běžně míváme problém. Nové akce Obchodování a Prodej žetonu vína pomáhají hru rozhýbat ve chvílích, kdy vám nechodí potřebné karty zakázek a nebo se vám hodí okamžitý přísun financí. Tady se tedy autorům povedlo hru jednoznačně vylepšit.

Dalším z modulů jsou specializovaní pracovníci. Ty představují dvě nové figurky pro každou barvu hráče plus dvě šedé, které pak poslouží jako vzor, podle kterého poznáte, jakou specializaci má váš vyučený specialista. Do partie přidáváte náhodně právě dvě karty specializovaných pracovníků z jedenácti dostupných. Na kartě pak najdete podrobný popis toho, co vám tato figurka přinese. Takový mafián vám za určitých okolností dovolí zahrát danou akci dvakrát, politik vám pomůže opakovaně získat bonus z daného pole a například Cestovatel může provádět akce i z předchozích už pasovaných období. Tohle rozšíření o něco zvyšuje komplexitu hry, protože musíte neustále počítat s někde důležitější, někde méně výraznou schopností specialisty. Není pro mě tak zásadní jako nový herní plán, ale i tak si myslím, že pokud máte základ nahraný, je ideální hned zapojit všechny tři moduly. A to včetně karet z modulu Zařízení.

Určitě si hned po rozbalení hry všimnete, že je celá nová herní deska oboustranná a právě její druhá strana slouží k použití modulu Zařízení. Kromě balíku oranžových karet, které připravíte na příslušné pole, vás čekají menší konstrukční desky, které přiložíte ke stávajícím deskám vinic. Tyto nové desky obsahují dvě oranžově lemovaná pole, na která můžete umisťovat karty zařízení, ty se dají mimochodem umístit i na prázdná pole na horní straně vaší vinice. Některé zařízení představují jakési vylepšení nebo výhodu, to je věc, která mi vlastně v původní hře docela chyběla. Pak jsou tady karty zařízení s vlastními akčními poli, díky kterým můžete provádět nové akce s vašimi pracovníky. A nakonec výhody které se aktivují na konci kola. Suma sumárum, v rámci hraní Vinohradu jsem se nikdy příliš nezaměřoval na karty návštěvníků, a díky zařízením je aktuálně upozaďuju ještě více.

Pokud vás původní Vinohrad z nějakého důvodu nechytl za srdce, nemyslím si, že by se to díky Toskánsku změnilo. I když se podle mě nová rozšířená deska moc povedla, je to pořád ta stejná deskovka. Chytlavá, zábavná, občas až moc počítací a s novými moduly ještě komplexnější. Jak jste asi pochopili z předchozích odstavců, já jsem spokojený a Vinohrad už pro mě vždycky bude znamenat Toskánsko