recenze - VE STÍNU PYRAMID: ZÁSVĚTÍ

07.07.2024

Píše se rok 2020 a nové české vydavatelství přináší na náš trh, pro mě docela překvapivě, menší karetní hru Ve stínu pyramid. Povedený deckbuilding si od nás v recenzi odnesl vysoké známky a to i díky skvělé hratelnosti ve dvou. Od té doby už Board Bros vydali spoustu větších i komplexnějších her a také rozšíření. Musím uznat, že mají ve většině případů šťastnou ruku, alespoň tedy co se týče mého deskoherního vkusu. Dnes se ale vrátíme k už zmiňovaným Pyramidám, které se nedočkaly jen obyčejného dotisku, ale úplně nové verze.

Pokud znáte původní karetku Ve stínu pyramid, budou vám určitě krabička i její obsah dosti povědomé. Malá krabička, s jednoduchým papírovým insertem a dvěma hromádkami karet. Ilustrace na kartách má opět na svědomí Banu Andaru a jeho rukopis je ve všech těch kresbách egyptských artefaktů nezaměnitelný. Žádné zbytečné kudrlinky, prostě povedená kresba, která by dobře vynikla i v encyklopedii starověku. K takovému typu hry mi tohle grafické zpracování dobře sedí.

Ve chvíli, kdy hru poprvé vytahuju z batohu, slyším jednotné "Joooo, to jsou ty pyramidy, co jsme hráli." Hnedka vysvětluju, že hra je sice velmi podobná, ale jsou tady především úplně nové sady karet artefaktů. Ale například pravidla, ta jsou úplně stejná. Není divu, obě karetky je totiž možné několika způsoby kombinovat. Zásvětí se tedy připravuje a hraje úplně stejně jako Ve stínu pyramid. Na začátku partie dostane každý z hráčů deset počátečních karet artefaktů, mezi kterými jsou staré známé Vešebty, Nádoby, Truhly a Obětní stůl. S tím obětováním opatrně, na webu novinky.cz nedávno psali, že se v Turecku zranilo 16 tisíc muslimů při rituálním obětování zvířete. To je opravdu hodně zraněných trýznitelů zvířat.

Doprostřed stolu si připravíte nabídku šesti karet a to stylově do tvaru pyramidy. Každý z hráčů obdrží kartu hrobky, do které postupně během partie zapečetí karty artefaktů a tím si zajistí bohatý posmrtný život. Ve svém tahu si doberete pět karet, díky kterým pak můžete nakupovat karty zespod pyramidy a nebo využijete jejich akce, které tady opět nejsou popsány pomocí nějaké sofistikované ikonografie, ale jednoduše textem se zvýrazněnými klíčovými slovy. Prostě klasický deckbuilding, nebo lépe řečeno, klasické Ve stínu pyramid.

Jak už jsem zmiňoval výše, hra se odlišuje především v nových sadách karet artefaktů a akcích jednotlivých karet. Už během první partie jsme si mezi kartami našli své oblíbence. Yarek například od začátku operoval s hákem na mozek, který mu zlevňoval jednu náhodně taženou kartu se zásoby. Podle popisu na kartě Egypťané věřili, že je mozek bezcenný a musím jim dát za pravdu, tato strategie nebyla tou vítěznou. Tady je prostě důležité mozek zapojit a ne ho vytahovat. Mezi deckbuilding hrami totiž podle mě patří Ve stínu pyramid a jeho nová varianta Zásvětí k těm komplexnějším, které vás nechají nejen strategicky rozhodovat o tom, kterou cennou kartu zapečetíte do vaší hrobky, a kterou si naopak necháte co nejdéle na ruce.

I když přesně o tohle tady jde, co nejlépe nakládat s kartami, ale na rozdíl od jiných často akčnějších a přímočařejších deckbuildingů, hned na několika úrovních. Je to ten důvod, proč jsem si před lety tolik oblíbil Ve stínu pyramid a úplně stejně jsem si aktuálně užíval hraní Zásvětí. A užijete si ho i vy? Ano, pokud překousnete, že je to tak trochu zjevení a hra ze staré školy, která se nebojí hráči předkládat dlouhé popisy na kartách a přinášet mu náročná rozhodnutí. Board bross to navíc vymysleli opravdu skvěle, protože hráči, kteří tuhle karetku minuli, se dočkají vytouženého "dotisku", ale zároveň má hra co nabídnout i majitelům původní verze.

Pro autory muselo být docela velkou výzvou vymyslet všechny akce tak, aby vše dostatečně odlišili od původní hry a zároveň ji nerozbili. Snažení naštěstí dopadlo dobře. Opět tady máme karetku, která nabízí víc než random zábavu, ale dokáže oslovit i zkušenější hráče. Opět se to skvěle hraje i ve dvou a opět si od nás vyslouží vysoké hodnocení.