recenze - VÁLKA V ŘÍŠI DIVŮ

26.05.2024

Hra Wonderland's War spatřila světlo světa v roce 2022 a hráče zaujala nejen výrazným artem na krabici. Celkově si z recenzí odnášela pochvalná hodnocení, a tak není divu, že jsme se nedávno dočkali české verze. Která nakonec nese název Válka v Říši divů.

V české lokalizaci se k nám dostala "obyčejná" retail verze bez Kickstarterových deluxe komponent, ale i tak si myslím, že je o co stát. Nepřehlédnutelná ilustrace na krabici samozřejmě zůstává na svém místě. Pod víkem na vás v první řadě čekají dva jednoduché kartonové inserty, které ale bez problému pojmou všechny komponenty. Obsahu jinak vévodí velká a krásně ilustrovaná herní deska, která bude i středobodem celé hry. Dále nesmím zapomenout na pořádnou hromadu kartonových žetonů, spoustu krásně ilustrovaných karet, plastové figurky hradů, ale například i různé postavy v podobě kartonových standies. Suma sumárum, z deluxe verze hry bych určitě uvítal upgradované plastové žetony a třeba pytlíky s ilustracemi jednotlivých frakcí, jinak si ale myslím, že v krabici nic zásadního nechybí. V případě standies figurek jsem vlastně velmi spokojen, protože pěkně vypadají na výrazném herním plánu, schválně to posuďte na fotkách.

Tentokrát tedy začínáme poměrně pozitivně, uvidíme, jak se to vyvrbí dále. Pravidla jsou sepsána opravdu přehledně, sešit má velký formát a obsahuje spoustu praktických příkladů, na kterých jsou vysvětleny jednotlivé herní postupy. První příprava partie byla ale trochu porod. Roztřídit všechny komponenty, rozdělit je na herní plán, mezi hráče a připravit všechny sady žetonů, mi dalo napoprvé zabrat, nicméně jsem se pak naučil komponenty rozdělovat do krabice tak, aby byla příprava dalších partií naopak velmi rychlá. Každý z hráčů dostane jednu desku své frakce a k ní příslušnou standie figurku velitele, sadu figurek přívrženců a hradů. K tomu si ještě doberete dvě karty úkolů, ze kterých si necháte jednu, další pak budete moci získat v průběhu hry. Nesmím zapomenout na karty sázek, které budete používat v případě, že se nebudete účastnit některé z bitev ve fázi války. To už ale opět trochu předbíhám.

Tou první fází je totiž čajový dýchánek, během kterého budete postupně od prvního hráče pobíhat kolem stolu potrhlého Kloboučníka, dobírat si vyložené karty čajového dýchánku a získávat z nich například nové žetony spojenců do vašeho plátěného pytlíku a také rozmisťovat své přívržence do jednotlivých oblastí. Jakmile budou mít všichni hráči u stolu čtyři karty čajového dýchánku, dostáváme se k už zmiňované a podle mě velmi zábavné válečné fázi. Tady budete postupně ve všech pěti oblastech porovnávat své síly a ke slovu se dostanou právě i žetony v plátěném pytlíku. Pokud znáte hru Kvedlalové z Kvedlinburku můžete mít alespoň přibližnou představu o tom, co se bude dít. Jednotlivé žetony vytahujete společně, každý ze svého pytlíku. Jednoduše by se pak daly rozdělit na ty s pozitivním efektem, které vám přidají sílu v konkrétní bitvě a pak nepříjemné žetony šílenství, které vás naopak připraví o umístěné jednotky.

Kromě vašich počátečních žetonů frakce je v každé partii pět (respektive šest) dalších, každý ve dvou variantách a jejich funkce je pak taková, jakou zvolíte v úvodu během přípravy. V jedné hře vám tedy Karetní vojáci poslouží k přesouvání příznivců mezi sousedícími oblastmi, jindy vám zase umožní vylosovat žetony navíc. Tohle do Války v Říši divů přináší obrovskou variabilitu a dalo by se použít i takové otřepané klišé, jako že každá partie může být jiná než ty předchozí. Během jednotlivých bitev musíte navíc sledovat stav vašich vyložených žetonů, ty se totiž po konci bitvy automaticky nevrátí do pytlíku, ale přesunou do spodní části vaší desky frakce jakožto vyčerpané. Tohle je ten správný Push Your Luck systém, který vás občas donutí rozevřít prázdnou pěst a pasovat, ať už proto, že cítíte dostatečný náskok, nebo prostě proto, že se raději zaměříte na některou z dalších bitev, která v případě úspěchu přinese více vítězných bodů.

Celou dobu se taky vyplatí sledovat vaše karty úkolů, protože se většinou odkazují na nějakou konkrétní situaci v bitvě. Přívrženci navíc na konci války zůstávají rozmístěni na svých místech, stejně jako důležité figurky hradů, které vám v dané oblasti přinášejí hned dva body síly. Během první partie jsem rozhodně nebyl schopný všechno uhlídat, protože je tady opravdu velké množství taktického rozhodování a hra představuje velmi slušný area kontrol, kde se vám v podstatě z ničeho může podařit porazit i soupeře se zdánlivou převahou. Samozřejmě i s velkou mírou vašeho štěstí… Nebo spíše jeho smůly.

I když Válka v Říši divů svým zpracováním působí jako rodinná zábava, už při rozložení hry na stůl uvidíte to ohromné množství komponent a dojde vám, že tohle není žádná odpočinková záležitost. Tenhle wow efekt mě navíc ještě zdaleka nepřešel. Na druhou stranu se pravidla dobře vysvětlují i novým a méně zkušeným hráčům, právě i díky systému push your luck je můžete v prvních tazích takzvaně vodit za ručičku a nemusíte na ně vyklopit všechny detaily ještě před začátkem partie. Stejně proti vám, jakožto zkušeným hráčům, nebudou mít moc šanci. Nejvíce si tedy Válku v Říši divů užijete s nějakou ustálenou partou, která už bude mít všechno zmáknuté a bude se těšit na novou sadu karet spojenců, která obmění funkci jednotlivých žetonů.

Jak vidíte, jsem ze hry docela nadšený, ale teď by to asi chtělo i nějaká negativa. Počítejte s tím, že Válka v Říši divů patří mezi prostorově výraznější hry a pro partii ve čtyřech jsem už musel hledat větší stůl, než na kterém běžně hráváme i poměrně velké hry. Hra dokáže být i frustrující, hlavně ve chvíli, kdy se vám prostě nedaří vytáhnout ty správné žetony. "Sakra! Do háje!" Tak přesně takovéto nadávky jsem u stolu neslyšel, ale ty reálné bych si nedovolil zveřejnit. Jinak ale musím hru asi ve všech směrech pochválit. Velké množství interakce mezi hráči, během prvních partií spousta objevování ať už nových sad spojenců, nebo jednotlivých obyvatel, kteří do hry přinášejí nejen další žetony, ale ve spoustě případů i standie figurky disponující speciálními schopnostmi. Už je vám asi jasné, k jakým známkám směřuje moje dnešní hodnocení, ale pojďme si to zrekapitulovat.

Obsahu je tady prostě pořádná hromada a hra se vám díky tomu jen tak neokouká. Tahání žetonů je chytlavé, stejně jako rozmisťování přívrženců a příprava na válečnou fázi. Co ještě dodat? Snad jen, že Válka v Říši divů se rozhodně řadí mezi nejlepší deskovky, které se letos objevily na českém trhu.