recenze - V ZAJETÍ VŠEHOSTROJE

19.01.2025

Alternativní svět 19. století a město, kde parní pohon je hybnou silou veškeré technologie. Tuto vyspělou technologii má pod kontrolou hlavní mozek umělé inteligence – Všehostroj. A jak se někdy říká, "dobrý sluha, špatný pán", platí zde dvojnásob. Všehostroj se rozhodl ovládnout křehké lidské bytosti ku prospěchu svému. Naplní svůj Velký plán o dokonalém městě, anebo se obyvatelé města pokusí vzbouřit dříve, než bude pozdě? To rozhodnou hráči v nové steampunkové semi-kooperativni hře se skrytým pohybem V zajetí Všehostroje. 

Hra nabízí několik variant módů jako solo či kooperativní proti automově. Ovšem základní variantou je kompetitivní a semi-kooperativní hra, kde se jeden z hráčů ujme role Všehostroje a jeden až tři hráči se ujmou rolí rebelů, takzvaných hrdinů. Každá strana má svůj cíl a podmínky k vítězství. Zatímco Všehostroj se snaží realizovat svůj Velký plán, rebelové podněcují skupiny obyvatel ke vzpouře. Děj se odehrává ve městě vznášejícím se v oblacích, jež je složeno z městských čtvrtí. Každá čtvrť má svou destičku a jejich rozložení a propojení se připravuje dle vašeho uvážení. V průběhu hry je totiž lze přenášet z místa na místo a měnit tak uspořádání města. 

Příprava zabere trochu více času. O hlavní mapě města už jsme si něco málo pověděli. Dále je zapotřebí zvlášť přípravy pro odbojáře a zvlášť pro Všehostroj. Větší kruhový kartonový ciferník slouží pro obě strany jako ukazatel pokroku vítězství. Nějaké balíčky karet jako nařízení či událostí už jsou v takové velké hře samozřejmostí. Nakonec se na mapu rozmístí plastové i dřevěné figurky a žetony občanů, o kterých si povíme později. Grafický design, ilustrace a celkové zpracování je na výbornou. Alternativní steampunková Viktoriánská doba na vás přímo dýchá. Autoři se zde trefili přímo do černého – mého vkusu. Nemám co vytknout, ale rád se k designu ještě na konci článku vrátím. Jak se píše v návodu, "Nechť konflikt započne!". V našem případě se půjdeme podívat na ozubená kola herních mechanik a jak to všechno celé funguje.

Jak jste možná asi pochopili, obě strany mají vlastní cíle, vlastní fázi a vlastní pravidla. Je tak zaručena jistá asymetrie ve strategii. Obě strany však používají specifická platidla pro většinu svých akcí, včetně pohybu po městě. Za každý pohyb o městskou čtvrť či použití standartní akce musíte zaplatit. Pro hrdiny je hlavním úkolem (akcemi) identifikovat občany města v různých čtvrtích, jejich podněcování k rebelii, a nakonec vyhlášení vzpoury. Občané jsou na začátku hry anonymní. Takže jedinou správnou cestou, jak úspěšně vyhlásit vzpouru je včas identifikovat a zjistit, která skupina je již k rebelii nakloněná, a která stále ne. Pokud se hrdinům podaří vyhlásit ve městě tři vzpoury, následuje vítězství v podobě osvobození města od Všehostroje.

Ve hře máte k dispozici tři postavy hrdinů, včetně karet se schopnostmi a vlastními figurkami. Všehostroj využívá jako pomocníky své figurky nohsledů. Ty mají primární úkol zadržet hrdiny a zpomalit jejich akce. Kromě toho lze vydávat nařízení, které usnadňují Všehostroji dokončit jeho Velký plán. Bez zatýkání pobouřených občanů se nohsledi taktéž neobejdou. Neméně důležitou jednotkou jsou také stráže, kteří udržují pořádek ve městě. Lze s nimi pohybovat mezi jednotlivými čtvrtěmi, a tak posilovat vliv, kde je zrovna nejvíce potřeba. Robotické stráže lze sabotovat a ničit, ale naštěstí také opravovat – samozřejmě vše za poplatek.

Tou úplně nejzákladnější akcí je již zmíněný pohyb. Ten je sice naplánovaný, ale až do fáze hrdinů skrytý. Hráči si vyberou z balíčku karet, do které čtvrti plánují pohnout svými figurkami. Za každou figurku jedna karta. Všehostroj tak odhaduje, kam by se mohli hráči chtít dostat a zde umístí žeton zátahu. Pokud se "trefí", danou postavu zadrží, respektive se posune blíže k Velkému plánu. Do tohoto základního dedukčního prvku hry se skrytým pohybem se přimíchává možnost přesunu desek čtvrtí, které je možné aktivovat jako jednu ze speciálních akcí. Taková možnost dodává přemýšlení a dedukcí nad možným tahem protihráče ještě další rozměr.

V zajetí Všehostroje má velmi kvalitní komponenty, funkční insert, dobře sepsaná pravidla s praktickými lama kartami pro jednotlivé fáze, hezké figurky a povedené ilustrace. Vše vypadá skvěle a vše zapadá do tématu steampunku a světa kde stroje pohání pára. Celkový vzhled s jistotou přispívá lepšímu hernímu zážitku. Pravidla a naroubované mechaniky taktéž podporují příběh o městě ovládaném a řízeném Všehostrojem a hrstkou hrdinů bojující za jeho svobodu. Skvělá tématika a grafický design vám pomáhá užít si každou partii, a proto si také zaslouží naši nejvyšší trofej. Ocenění je umístěno na konci článku.

Velmi dobře zpracovaná hra jak po stránce kvality, tak i herně a mechanicky. Líbí se mi atmosféra a vysoká tematičnost. Variabilita a rozmanitost se mění pomocí různých kombinací postav hrdinů a samozřejmě také můžete změnit stranu. Role Všehostroje by se měl ujmout zkušenější hráč, ale po pár partiích už zvládnete hrát bez problému za obě strany. Pravidla jsou totiž rozumně sepsané a hru, i když to na první pohled nevypadá, se naučíte překvapivě rychle. Jedna z nejlepších dedukčních her v mé sbírce.

Yarek the párek

Hodnocení designu: 5/5

Hodnocení hratelnosti: 5/5


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.