recenze - STAR WARS: THE DECKBUILDING GAME – CLONE WARS

13.10.2024

Není to zase tak dávno, co jsme se u nás na webu podívali na deckbuilding ze světa Star Wars a dnes tady máme pokračování, nebo vlastně prequel. Clone Wars samozřejmě odkazuje na události z trilogie, která se do kin dostala na přelomu tisíciletí. Někteří fanoušci si ji oblíbili hned, většina ale filmy pořádně docenila až časem a je tady samozřejmě i početná skupina diváků, kteří nemohou dodnes Jar Jar Binksovi přijít na jméno.

Krabička se svými rozměry a zpracováním neliší od té, která v sobě skrývala oceňovaný deckbuilding z loňského roku. Několik přihrádek v plastovém insertu vám umožní rozdělit všechny startovní a galaktické karty, základny a plastové kostky zdrojů a poškození. Tady zkrátka vše zůstává při starém a to včetně povedených ilustrací na kartách. Fantasy Flight Games Star Wars zkrátka umí, stejně jako hry z univerza H. P. Lovecrafta. Celá hra díky tomu potěší asi každého fanouška Star Wars, v tomhle případě prequelové trilogie a všech těch navazujících seriálů a animáků. Velmi přehledná a jednoznačná je i ikonografie, takže neustále dobře vidíte, co vaše vyložené karty nabízejí. Výjimky tvoří jen kostičky poškození, kterých se vám na kartě základny může sejít až osmnáct, respektive sedmnáct před jejím zničením.

Změn se nedočkala ani pravidla, takže pokud znáte předchozí Star Wars: The Deckbuilding Game a máte ho ještě v živé paměti, můžete se klidně hned pustit do hraní Clone Wars. Opět tady máme deset startovních karet pro každou stranu - v tomto případě červenou Republiku a modré Separatisty. - Mimochodem je tady i možnost hrát se dvěma stejnými sadami hry ve čtyřech, takzvaně dva na dva, ale v pravidlech je pouze uveden odkaz na stránky FFG. My se tedy zaměříme na Clone Wars jako dvojkovku. - Kromě startovní sady karet si v základní variantě hry vezmete i pět předem definovaných základen vaší frakce. Připravíte si ukazatel rovnováhy, žeton Síly umístíte na okraj směrem k Republice a z dobíracího balíku vyložíte šest galaktických karet do nabídky.

Takto vyložené karty budou opět směřovat k příslušnému hráči v případě těch republikových a separatistických a nebo doprostřed, pokud do nabídky přidáte kartu neutrální. V tuto chvíli může partie začít. Ve svém tahu máte k dispozici pět karet, které vyložíte, za zdroje si můžete nakoupit nové karty z Galaktické nabídky, za body útoku umístit kostičky poškození na kartu lodě nebo základny vašeho soupeře, případně zničit některou ze soupeřových karet v Galaktické nabídce. Spoustu z těchto postupů už můžete znát nejen z předchozí Star Wars: The Deckbuilding Game, ale také ze starších karetek Star Realms, Hero Realms, nebo například legendárního a skvělého Ascension.

Tohle je zkrátka klasický akční deckbuilding, ve kterém hlavní změny přináší ukazatel rovnováhy Síly a také útoky na soupeřovy karty, které zatím čekají v nabídce. Tím, že se jedná o dvojkovku, kde se každý chopí jedné strany konfliktu, dostali autoři jedinečnou možnost hru vybalancovat a využít asymetričnost obou frakcí. To se jim podle mě skvěle povedlo. Pro mě a myslím, že i pro většinu hráčů, je tím největším lákadlem téma Hvězdných válek. Myslím, že už autory původního Star Realms napadlo, že by hře slušela nějaká známá vesmírná licence. Oni to tenkrát parádně zvládli i bez Křižníku třídy Consular a Destruktoru, ale zasadit tento typ deckbuildingu do univerza Star Wars zkrátka dává absolutní smysl.

Je tady navíc pár možností, jak ještě vylepšit znovuhratelnost. Jakmile si pořádně vyzkoušíte základní hru, můžete se pustit do varianty Celá galaxie, kdy si do osobní nabídky každý z hráčů vezme všech deset karet základen a tím si rozšíří výběr a navíc vaším cílem nebude zničení tří, ale hned čtyř základen, což prodlouží herní dobu a umožní vám vaše balíky během partie ještě lépe naboostovat. Není problém hrát i na pět zničených základen, ale čtyři jsou podle mě ideální, především co se týče délky partie. Musím také pochválit, jakým způsobem jsou karty obou frakcí promyšlené a většina funkcí jak na lodích, tak na jednotlivých postavách dává smysl. Navíc je to celé opravdu dobře vybalancované, důkazem je spousta našich partií, u kterých rozhodl v podstatě jeden poslední výstřel z blasteru.

Fanoušci Star Wars asi nebudou rozmýšlet nad tím, kterou sadu si pořídí a už mají ve sbírce obě. Ostatní podle mě sáhnou po první Deckbuilding Game, a to především kvůli postavám a lodím z originální trilogie. Clone Wars ale v ničem nezaostává a jsem rád, že máme na výběr a doufám, že se u nás bude deskovkám ze světa Star Wars dařit čím dál víc. A nemusíme se upínat jen k připravovaným titulům. Před dávnými časy, v předaleké galaxii jsme se totiž dočkali i lokalizované Rebelie.