recenze - SKULL KING: KRÁL LEBEK

11.08.2024

Všechny je moc dobře známe a tak moc je obdivujeme. Sparrow, Silver, Bartoš. Ok, tak toho posledního dle voleb do evropského parlamentu bohužel jen 6,2 procent českých voličů. Ale i přes to, piráti jsou stále v kurzu a v deskoherním světě si můžeme dopřát spoustu pirátských dobrodružství. My na Deskologu nenecháme dopustit na hry jako Jamajka, Karty mrtvého muže, a nebo třeba parádní dobrodružnou plavbu Na vlnách neznáma. A co takový Skull King, zařadí se taky mezi naše oblíbené hry?

Tahle hra by se dala popsat prostě jako balík karet v praktické krabičce. Kromě oněch zmiňovaných karet a sešitů pravidel v českém a slovenském jazyce, je tu ale přeci jen něco navíc, a to recept na ostružinový koláč od babičky Backové. Velmi milá a originální pozornost, zároveň ale jasný úplatek pro všechny recenzenty. Takže paní Becková, koláč si možná někdy v budoucnu upeču, přeci jen, ostružiny máme na zahradě, ale hru samozřejmě ohodnotím spravedlivě. Začnu klasicky zpracováním a grafickým designem. Karty jsou pěkně ilustrované, tedy až na piráty a mořské panny, u kterých asi autoři použili reálné portréty svých známých a kamarádů, což nemohu z jistotou potvrdit. Tyto ilustrace každopádně vypadají velmi kýčovitě a trochu nabourávají jinak velmi dobrý dojem z pěkné pirátské karetky.

Pravidla hry nejsou složitá, ale dala by se podle mě sepsat o dost srozumitelněji. Příprava partie je pak otázkou jedné minuty. Zkrátka vytáhnete připravený balík karet a zamícháte je. Každému hráči pak rozdáte v prvním kole jednu kartu, v druhém kole dvě, ve třetím tři a tak dále až do desátého finálního kola. Následně hrajete klasické štychy, kdy musíte dodržovat trumfovou barvu. Tou hlavní pointou hry je ale sázení, kdy si všichni hráči na začátku kola pomocí prstů na ruce ukáží, kolik štychů plánují vyhrát. Důležité je tohle číslo na konci kola nepřekročit, ani nepodrazit. Kladné body totiž získáte jen za přesnou sázku.

Takže není důležité každý štych vyhrát, právě naopak, musíte taktizovat. Na druhou stranu, nesmíte se svými sázkami zůstávat při zemi. Hra má dva druhy bodování a body za každé kolo si vždy zapisujete do připraveného bločku. Nám více seděl ten klasický způsob získávání bodů, kdy opravdu velmi záleží na přesné sázce a cokoliv mimo vás bude bolet. Aby to navíc nebylo tak jednoduché a žlutá osmička prostě porazila žlutou sedmičku, je tady ještě sada silnějších karet pirátů (ty se zvláštními portréty) a velmi silná karta Krále lebek, který tak říkajíc bere vše. Do hry ale můžete přidat i mořské panny, před kterými stojí v pozoru i sám Král lebek, a nebo nejrůznější karty kořistí, Krakena a Bílé velryby. Popřípadě můžete jednotlivým kartám pirátů přiřadit schopnosti. Variabilita je tedy velmi slušná a než si vyzkoušíte všechny možné kombinace, čeká vás opravdu hodně partií a večerů strávených se Skull Kingem.

Jak už jste možná pochopili, tahle karetka je jako dělaná na hraní u piva, nebo libovolného jiného nápoje ve vaší oblíbené hospodě. Nechybí tady velká porce napětí vycházející z riskování a hlavně musím pochválit chytlavou a dynamickou hratelnost, kdy karty na stůl lítají jak v mariáši a hráči si karty z vyhraných štychů přidávají do své sbírky s širokým úsměvem na rtech. Co tedy téhle pohodové karetce vyčíst? Není tady vlastně nic nového a konkurence také není malá. Kooperativní Cesta k deváté planetě, dvě povedené štychovky od Tlamy - Shamans a Kosmodraci, které taky skvěle fungují při hraní v hospodě. Hlavním plusem Skull Kinga tak zůstává ten parádně vymyšlený prvek sázení a dobře zvolené pirátské téma.

Rozjezd partie je sice pomalejší, protože s jednou či dvěma kartami nic moc nevykouzlí ani David Copperfield, ale nakonec se každá hra pěkně rozjede a díky prvku sázení nemusí být o vítězi až do poslední chvíle rozhodnuto. Jediná karta může způsobit, že namísto kýžených sto bodů jich v daném kole získáte mínus deset. Ale nebojte, nemuselo to být způsobeno vaší špatně zvolenou strategií, spousta věcí je tady zkrátka ovlivněno náhodou. Tím se opět dostávám k tomu, že je tahle hra naprosto ideální k vyházené dvanáctce.

Hodnocení hratelnosti:4/5