recenze - ŠESTÝ SMYSL
"Slyším
tady někoho od P… Pe… Pe?"
"Já jsem znal Petra!" ozývá se rozjařeně Pavel.
"Ano pane, je to Petr..." Médium přichází, zavírá oči a chytá Pavla za ruku.
"Říká, že… je mu to líto."
"Panebože, to by mělo, spal mi se ženou…"
Duchařina není zrovna obvyklé téma deskových her, a tak jsme velice zvědaví, co se pod víkem malé tajemné černé krabičky se zlatým nápisem Šestý smysl a "Hádejte slova z neúplných nápov", skrývá.
Stylový
černobílý blok, obyčejné tužky a spousta karet. A taky krátký a srozumitelný
návod, který ihned všichni chápou a nemůžou se dočkat vyvolávání duchů. Tahle
hra je týmová, kde měsíční a sluneční tým sestává z jednoho ducha, který bude
promlouvat k jednomu či více médiím. Kdo dříve uhádne, co se duch snaží sdělit
ze záhrobí, je vítězem. Jednoduché? Bude to i zábavné?
Po prvním
prostudování karet se slovy, která budou média hádat, mě jako první napadne
námi dříve recenzované Decrypto. Duchové všech týmů se domluví, které z poměrně
jednoduchých slov budou společně napovídat. Média si pak vezmou sedm karet
nápověd a hra začíná. Duch prvního týmu náhodně vybere dvě z těchto nápovědních
karet a pak se naprosto bezhlesně bude snažit napsat svým médiím nápovědu jedné
z nich do přiloženého bloku. A tady přichází vlastně asi nejzábavnější část,
protože média daného týmu vědí, na jakou otázku jim duch odpovídá, kdežto druhý
tým… Také dychtivě čeká na každé písmeno.
"N…"
"I…"
"K…"
"D…"
Silencio! Křičí médium. No výborně, tak to je skvělé. Nápověda jako víno!
Druhý tým na
tahu hádá stejné slovo, ale se svými nápovědami. Duchové samozřejmě nemohou
použít pro nápovědu kořen slova, ani překlad a tak dále, jak už to u hádání
slov bývá. A tak na otázku s titulem
Zvíře: Kdyby to bylo zvířetem, které by to bylo?
Píše duch týmu:
"K…"
"Ů…"
Významně se dívá na média. Což samozřejmě nesmí, duch je za závojem světa živých, a tudíž je mu zapovězeno jakkoli svým médiím napovídat jinak než psaním.
Silencio! Křičím. Na tahu je druhý tým.
"N…"
"I…"
"K…"
Silencio! (…) Bez komentáře.
Některá kola jsou označena vidoucím okem, které umožňuje požádat
druhý tým o dopsání písmene u některé ze svých nápověd - "NIKD…Y".
Velice nápomocné. Najednou druhý tým hádá - cože?
"Schránka?"
"Ne…"
A přichází o tah. Duch si ťuká na čelo. Ve chvíli, kdy se u jednoho týmu objeví "ÍHÁ" a u druhého "ČARODĚJ" už visí ve vzduchu Jednorožec a vzniká vzrušená debata, proč jaká nápověda a "To snad není možný, žes´ to nepochopil…". Druhý duch se rozčiluje, že ke kartě "Zvíře" měl na výběr druhou nápovědu "Odér: Jak je to cítit?"
Aha. Tak tohle nebude zas až tak úplně snadné.
Najednou
hrajeme další kolo. A další a další. Střídáme si role, abychom druhému
dokázali, že to mohl zahrát líp, jen abychom záhy zjistili, že nemohl a pořád
bychom hráli dál, nebýt jedna v noci po deskoherním maratonu. Ale hned ráno…
Tak tohle
byl prostě nářez a pobavili jsme se v různém počtu i složení hráčů. Pochopit se
dá na první dobrou, nápovědy jsou často vtipné a ačkoli je hra tichou
duchařinou, ve skutečnosti panovala bujará zábava a tahle skladná stylová
krabička určitě ještě něco zažije. Víno si příště radši nalijeme do
křišťálových sklenic, to je prý totiž "kámen kamenů", který pak
vyvolané duchy zahání. Jeden z týmu vypadá posedleji hrami více než obvykle…
Peťka
Hodnocení designu: 4+/5
Hodnocení hratelnosti: 5/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku, i pokud jste duch, psát můžete ;)