recenze - PIRÁTI Z MARACAIBA

06.10.2024

Zrovna nedávno jsme se na našem blogu podívali na hru s pirátským tématem. Byla to menší karetka Skull King, která nám skvěle sedla a při té příležitosti jsme zmiňovali, že i když tady samozřejmě nějaké ty pirátské deskovky jsou, tak bychom toto téma klidně uvítali častěji. A vidíte to, už podle názvu článku a dnes recenzované hry vám musí být jasné, že tady máme další a tentokrát mnohem větší a komplexnější pirátskou hru.

Ano, mnohem komplexnější, což vám dojde hned po zvednutí krásně ilustrovaného víka krabice. Uvnitř najdete pěknou nálož komponent, od desky průzkumu, přes desky pirátských úkrytů a lodí, přes různé typy žetonů a dřevěných kostiček, až po několik sad karet. Grafika a použitá barevná paleta vám napoví, že se jedná o euro, i když bych neřekl, že úplně klasické. Velmi se mi například líbí propracované ilustrace lodí na kartách, pak je tady ale poměrně rutinní ikonografie a tímto směrem putuje i má první výtka a to je velikost některých ikon, respektive drobounkých ikonek na kartách a deskách. Pomyslnou třešničkou jsou pak doslova bleší žetonky hráčů, těmi asi chtěli autoři ukázat, kam až se dá pomocí miniaturizace zajít. Pokud nemáte perfektní zrak, rozhodně si k Pirátům z Maracaiba nezapomeňte vzít své oblíbené brýle na čtení. Celkově ale musím pochválit, že spolu všechny komponenty ladí, ať už se zaměříte na karty, které tvoří variabilní herní plán, mince tří různých hodnot, destičky pašeráků, a nebo už zmiňovanou dominantní desku průzkumu a desky hráčů.

Pravidla jsou sepsána přehledně, bohužel ale kvůli nedopatření chybí číslování stránek. Doporučuji si ho hned tužkou doplnit, protože se na ně odkazují některé texty. Pravidla nejsou složitá a největší výzvu tak představuje obří sada ikon a především jejich užití v nejrůznějších případech, jako jsou vylepšení desek lodí, nebo funkce jednotlivých karet. Pokud by se vám ani přes to nechtělo pravidla studovat, můžete si pomoci povedeným videonávodem z dílny Jouobcastu. Příprava hry pak zahrnuje rozložení desek ostrovů, karet lokalit, rezidencí a vylepšení první úrovně do podoby Karibiku, po kterém budete putovat. V pravidlech najdete jedno základní rozložení a dvě alternativní, ve kterých se mění zasazení ostrovů. Začít bych vám doporučil tím klasickým rozvržením a z modulů využít maximálně Pirátskou šarvátku, která mění podmínky při setkání dvou lodí na jedné kartě, ale k tomu se ještě dostaneme.

Na začátku partie tedy vlastníte pirátskou loď prostou všech vylepšení a vstupní kapitál v podobě deseti, jedenácti… Mincí, podle toho v jakém pořadí budete na tahu. Nic vám nebrání ihned vyplout z počáteční oblasti vstříc Karibiku. V rámci tahu se můžete posunout až o tři karty, vždy ale musíte skončit alespoň o jednu kartu blíže k zálivu a na nějaké couvání můžete úplně zapomenout. Na místě, kde ukončíte pohyb, vás pak čeká buďto nákup karty, v případě karet vylepšení stavění rezidence, a nebo nějaká zajímavá akce na kartě lokality. Tuhle fázi hry mám nejraději a vlastně hned, jak jsem zjistil, jakým způsobem putování v Pirátech z Maracaiba funguje, nemohl jsem se dočkat první partie. Karty vylepšení mají permanentní, nebo okamžité efekty, případně přinášejí bonusy na konci hry. Zakoupenou kartu umisťujete do vaší herní oblasti a v karibiku ji hned nahrazujete novou kartou druhé úrovně.

Musíte tedy dobře zvážit, jestli budete pomocí akce lokality provádět nájezd a pokoušet se získat některý z pokladů v podobě zlata, smaragdů a perel, nebo si raději přikoupíte člena posádky. Rychle zjistíte, že na každé jedné akci záleží a hrát takzvaně od srdíčka, se tady moc nevyplácí. Navíc, jedna věc je poklad vlastnit, ale mnohem lepší je ho zakopat, na to se ostatně mohou odkazovat další cíle, které budete chtít na konci partie splnit, samozřejmě za pořádnou nálož vítězných bodů. Těch aspektů, které se tady v průběhu a především na konci partie hodnotí, není vůbec málo a velmi často jsem byl mile překvapen, co jsem přehlídnul a kde se mi ještě podařilo nasbírat body nad rámec toho, s čím jsem počítal.

Herní variabilita a znovuhratelnost je obrovská. Herní mapa Karibiku se v každé partii mění. Máte tady hned dvanáct různých destiček galionových figur (+ dvě promo), které významně upravují vaši loď. Sada pašeráckých destiček, kterými "vylepšujete" karty lokalit, je oboustranná. A to není zdaleka vše. Už jsem zmiňoval moduly, těch je tady rovnou šest. Některé, jako například Královské rozkazy, upravují pravidla a význam karet úkolů. Už jednou zmiňovaná Pirátská šarvátka přidává do hry jednoduchý souboj v případě, kde se dvě a více lodí potkají na jedné kartě (běžně jen nově příchozí zaplatí ostatním hráčům daň). Neprobádané vody zase otáčejí některé karty lícem dolů, takže je nejprve musíte prozkoumat, ale stačí přes ně pouze projet, takže ta náhoda není tak radikální. Moduly Rubíny a Odchod na odpočinek pak využívají i nové komponenty jako destičky trhu, zásoby rubínů a slevy na rezidenci. Většinou se jedná o nové, ale velmi jednoduché pravidlo, takže vás moduly nijak nezahltí, pokud je například budete kombinovat už od druhé partie, ale především je to další aspekt, který zvyšuje variabilitu a vlastně i celkový herní zážitek.

Bohužel se musím přiznat k jedné věci a to, že jsem nehrál původní Maracaibo, takže nemohu nabídnout srovnání. Vzdáleně můžou Piráti z Maracaiba připomínat například starší deskovku Cabo da Roca, ale tohle srovnání není už vůbec na místě a stydím se, že jsem něco takového napsal. :) A proč? Především proto, že Piráty považuju za naprostý TOP mezi letos vydanými eurohrami. Jsem rád, že to jde i bez klasického worker placementu a putování po Karibiku je opravdu osvěžující, skoro jako by mi vítr foukal do vlasů a slaná voda… Ok, teď už jsem se trochu rozjel. Opravdu mi nezbývá nic jiného než chválit. Moje výtky, co se týče některých grafických prvků přetrvávají, ale to samé platí pro mé nadšení, které mě neopustilo od první partie. Pochválit musím i dobře zvládnutou partii ve dvou hráčích, vůbec mi nepřipadalo, že by hře něco chybělo a možnost užít si takto komplexní hru jako duel, je určitě velké plus.

Co dodat závěrem? Hledat mezi těmi stovkami her ideální adepty na lokalizaci musí být pěkná výzva, když je navíc ve frontě hned několik adeptů, kteří by měli o hru zájem. Ve vydavatelství BoardBros zkrátka mají dobrý čuch na originální a zábavné hry. Hned několik jejich titulů (Naše osada, Khora, Ve stínu pyramid a Útulná doupata) se nám dostává na stůl pravidelně. S jistotou k nim budou do budoucna patřit i Piráti z Maracaiba.