recenze - PÁN PRSTENŮ: PUTOVÁNÍ PO STŘEDOZEMI
Pán prstenů je bezesporu jedna z nejlukrativnějších značek, za což můžeme poděkovat hlavně autorovi knih J.R.R. Tolkienovi a zároveň Peterovi Jacksonovi, který natočil perfektní trilogii. Později slabšího Hobita. A i když od premiéry Návratu krále uběhlo neuvěřitelných šestnáct let, LOTR se pořád drží v hledáčku vydavatelů videoher a deskovek. Důkazem může být i aktuální hra Pán prstenů: Putování po Středozemi, která u nás vyšla lokalizovaná a to v celosvětové premiéře.
Krabice je pěkně macatá, ale šířka a hloubka je standardní FFG, takže se vám v pohodě vejde do kalaxu. Pod víkem najdeme kartony plné žetonů a mapových dílků k vyloupání, hromadu kartiček, figurky hrdinů a nepřátel a dva sešity pravidel. Ten první je klasický průvodce hrou a v tom druhém najdete podrobně popsaná pravidla. Je toho dost, ale k hraní vám to stejně stačit nebude. Pán prstenů se totiž drží moderních trendů a k hraní vyžaduje aplikaci, kterou si můžete stáhnout na Steamu, Google Play a nebo, pokud jste šťastlivci, na App Store. :) K aplikaci se ještě vrátíme, teď je ale čas na první výtku a ta směřuje k insertu, resp. k jeho absenci. Krabice je opravdu standardní FFG, prostě jedna velká díra, ale jak ukázalo Twilight Imperium, jde to udělat i lépe.
Pravidla jsou opravdu jednoduchá a hráči Panství hrůzy budou mít v začátcích velkou výhodu, protože propojení hry s aplikací je v podstatě totožné. Z pravidel se vlastně naučíte jen průběh jednotlivých fází a akce, které můžete provádět. Každopádně po nainstalování aplikace Pána prstenů a zrcadlení přes Apple TV do televize jsem musel zvednout telefon a zavolat Yarkovi.
Yarek: Čau Peťa, co otravuješ?
Já: Právě jsem si stáhl apku k Pánovi prstenů a vypadá to neskutečně. A ta hudba na pozadí, jen si to poslechni.
Yarek: Peťa ty z*****y k*****e, jsou tři hodiny ráno, v pět vstávám do práce!
Nechápu co ho tak podráždilo, ta aplikace vypadá opravdu skvěle a i když jsme při hraní objevili pár drobných chybek v českém překladu, FFG už připravuje opravu, a tak nemám co vytknout. Příprava družiny, přikládání nových dílků mapy i všelijakých žetonů je tady znázorněno opravdu přehledně, hru si můžete uložit a navíc jich můžete rozehrát hned několik současně.
Kvalita komponent je taky na vysoké úrovni, figurky mají znatelně lepší provedení než už zmiňované Panství hrůzy a je opravdu radost s nimi manipulovat po mapě. Ilustrace na jednotlivých dílcích herní mapy mi na první pohled připadaly takové mdlé, ale jakmile se mapa při hraní rozroste a zaplní ji figurky a žetony, všechno k sobě jednoduše ladí. Myslím, že se autorům podařilo zachytit atmosféru Středozemě, tak jak ji známe z knih a všechno ještě dvakrát podtrhují perfektní ilustrace na kartách.
No a abych jen nechválil, nerozumím tomu, proč Legolas na kartě postavy vypadá jako žena?! Tedy rozumím tomu a snaha o genderovou vyrovnanost mi ve své podstatě nevadí, ale tohle? Pojďme se, holky a kluci, podívat, jestli se to nějak projeví na hratelnosti. :)
Pravidla tedy v rychlosti prolítnete, stáhnete si aplikaci a můžete začít. Každý z hráčů si vybere postavu a roli, v aplikaci si zvolíte obtížnost a můžete začít. My jsme hráli permanentně na televizi a i když jsme se nejdříve báli, jaký vliv bude mít sledování obrazovky na hratelnost, nakonec jsme byli všichni nadšeni, jak se aplikaci daří navodit atmosféru.
Na mapě můžete provádět cestování, útok a interakce s žetony. Úspěchy v soubojích i během interakcí jsou zavislé na kartách, které si vytáhnete z vašeho osobního balíčku. Tenhle mechanizmus nahrazuje hod kostkou, což byl pro mě zpočátku problém, ale po několika hodinách hraní jsem karty začal vnímat jako výhodu. Podobný bojový systém jsem naposledy viděl v DOOMovi a i tam mi vyhovoval. Kostky ve hrách mi nevadí a třeba do Arkham Horroru nebo Panství hrůzy prostě patří, ale v případě Pána prstenů jsem rád za změnu. Štěstí tady totiž můžete jít naproti, každá karta má krom ikonky úspěchu ještě akci nebo vlastnost, kterou můžete použít, pokud kartu vyložíte před sebe při výzvědách. Balíček si postupně optimalizujete a zvyšujete tak vaše šance na úspěch.
Při soubojích pak vytáhnete určitý počet karet (podle zbraně, kterou používáte) a pokud dosáhnete potřebných úspěchů, můžete provést útok/útoky. Karty využíváte i v případě testů, se kterými se budete setkávat během vašeho putování. Je důležité vybírat si na jednotlivé úkoly vhodné hrdiny a věřte mi, že jakmile se budete chtít s Gimlim dostat na vrcholek stromu, pěkně se zapotíte. Ale to napětí, když všichni přestanou dýchat během toho, co si líznete kartu... pak druhou. Fantasy atmosféra se i díky zvukovému podkresu nese celou kampaní a ať už se budete procházet po lesích nebo sekat hlavy skřetům na bojištích, neustále vás budou doprovázet tóny podobné těm z filmové trilogie. Aplikace se tady prostě stává součástí hratelnosti a já už s tím nemám sebemenší problém. A to jsem býval škarohlíd, který podobné vymoženosti v deskovkách odsuzoval.
Jednotlivé mapy jsou variabilní, aplikace vám je při novém hraní poskládá trochu jinak, jedná se ale spíše o vizuální změny. Příběhové texty jsou většinou dobře napsané a jednoduše vysvětlují, co se právě děje a kam směřujete, nechybí jim ani fantasy poetika, kterou u podobné hry očekáváte. Při přechodech mezi levely zužitkujete vaše zkušenosti a do balíčku si přidáte nové karty, popřípadě je vyměníte za stávající a to je vlastně hlavní vylepšení vaší postavy. Některé schopnosti karet jsou určeny pro vlky samotáře, jiné zase podporují družinu, která postupuje společně a hrdinové se navzájem podporují. Nikdy nezapomenu, jak jsem s Legolasem přispěchal do temné jeskyně zachránit opuštěného Gimliho a společně jsme se pak prosekali ven skrz hordu nepřátel.
S apkou a bez kostek:
Kupovat si takto drahou deskovku, která pro hraní vyžaduje aplikaci, to bych dříve považoval za špatnou investici. Díky dobrým zkušenostem z Panství hrůzy jsem ale nutnost používat tablet u stolních her přehodnotil. Jasně, existuje možnost, že autoři přestanou hru podporovat a za pár let na iOS 18 si hru jednoduše nespustíte. To je samozřejmě smutné, ale spíš počítám, že se do té doby dočkáme nějaké další edice. Jasně, to problém s nefunkční aplikací nevyřeší, ale hry se stávají konzumní záležitostí a komfort při hraní za tyhle budoucí komplikace prostě stojí. A navíc je to jen spekulace.
Za použití balíčku karet namísto kostek jsem opravdu rád. Hod kostkou je vždycky ošemetný, rozhodnout se, jestli hodit nebo ne, je risk a pokud budete mít smůlu... Budete mít smůlu. Tahání karet si udržuje jistou dávku napětí, nicméně vylepšováním balíčku můžete jít štěstí naproti. V tomhle ale Pán prstenů u spousty hráčů tvrdě narazí.
Pán prstenů: Putování po Středozemi je hra o zážitcích a příbězích. Každý úspěšný souboj jsme u stolu náležitě oslavili a zároveň byli zvědaví, kam se bude celá zápletka posouvat. Když k tomu připočtu perfektní zpracování a odečtu chatrný insert, pořád mi to vychází na plné hodnocení.
Petr
Hodnocení designu: 5/5
Hodnocení hratelnosti: 5/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku