recenze - OSUD DOBRODRUHA
Sešli jsme se zde dnes, abychom uctili památku Johna Musclestonea, který byl vaším přítelem, synem, bratrem a především dobrodruhem! No kdo by si takovouto poctu nepřál, ale bohužel, na většinu z nás se bude vzpomínat jako na ajťáky, zelináře, elektrikáře a nebo třeba deskoherní recenzenty. I když recenzování her může být taky takové dobrodružství, třeba když pak v potemnělé uličce "úplnou náhodou" narazíte na autora deskovky, které jste to nedávno dali sežrat. Třeba takoví Johnny a Christopher O'Nealovi, autoři hry Osud dobrodruha. Co myslíte, věnují se nějakému bojovému sportu?
A nezačnu opět ničím menším, než samotnou krabicí, jejíž víko zdobí opravdu krásná fantasy ilustrace. Téma chrabrých bojovníků, čarodějů a draků pak provází celou hru a pod víkem vás tak čeká přes sto třicet velkoformátových karet postav a dějství, hráčské desky představující podklad pro příběh vaší postavy a v neposlední řadě i runy, kterými budete házet namísto kostek. Vše je uloženo v praktickém plastovém insertu a jednotlivé typy run jsou navíc roztříděny v podavači, který vám skvěle poslouží i během samotné partie. Rozbalovat tuhle deskovku a zkoumat veškerý obsah je prostě radost a i když jsem měl dost konkrétní představu o tom, co na mě v krabici čeká, stejně jsem byl ze všeho nadšený. To se samozřejmě projeví i na mém finálním hodnocení designu, ale teď už se pomalu pojďme podívat, jak se Osud dobrodruha hraje a jestli se dá všechen ten stylový obsah dobře zužitkovat.
Už po prvním přečtení pravidel mi bylo jasné, o co v téhle hře půjde a jak by mohla partie probíhat, ale nebyl jsem úplně přesvědčený o tom, že to bude nějaká velká zábava. V úvodu dostane každý z hráčů svou osobní desku hráče a na ni si vyloží tři základní karty postavy. Ta poslední, představující osud, bude během celé hry otočena lícem dolů. Jednotlivé karty postav vám dávají vlastnosti, kterými disponujete v průběhu vašich tahů a zároveň do začátku dostanete i ikonky run, kterými budete disponovat. Na stole pak najdete rozložené tři řady karet dějství (rysy a výzvy), které se během svého tahu budete snažit postupně získávat. Karty rysu vaší postavy si můžete dobrat za určitých podmínek, o výzvy pak budete muset zabojovat za použití run. Získané karty následně zasouváte pod úvodní sadu karet postav takovým způsobem, že každou kartu postavy postupně podložíte třemi novými kartami dějství z nabídky.
V předchozím odstavci jsem vám v podstatě popsal 85% pravidel, tím jsem chtěl především zdůraznit, jak je tahle hra jednoduchá. A samotná hratelnost mi od prvních chvil přišla naprosto pohodová. Skoro až zenového zážitku je docíleno nejen originálním házením runami, ale i celkovou přístupností a samozřejmě krásným grafickým zpravováním karet. Ve svém tahu si prostě jen zvolíte kartu rysu, na kterou máte nárok, a nebo zabojujete o výzvu.
Do toho ještě můžete zahrát akční karty hrdinství a intrik s okamžitým efektem a tím si případně pomoci k lepšímu výsledku při překonávání výzvy, nebo naopak uškodit soupeři. Musím přiznat, že jsem z toho nejdříve nebyl úplně uchvácený a vzpomněl jsem si například na Parky, které přinášejí podobnou herní flow. Nicméně, tyhle deskovky spolu nakonec mají společného jen velmi málo a Osud dobrodruha se ukázal být mnohem sofistikovanější hrou.
Zajímavé je, že s každou přibývající partií se pro nás hra stávala kompetitivnější a tím i mnohem zábavnější. Čím silnější kartu výzvy si vyberete, tím větší napětí při hodu runami vás čeká. Z toho taky plyne většina herního zážitku a já se několikrát přistihl při tom, když jsem po soupeřově tahu nedočkavě sbíral potřebné destičky run, abych si mohl zariskovat. A víte co? Asi budu mít štěstí v lásce. :) Při hře ve čtyřech se výrazněji obměňuje nabídka karet a zvyšuje se počet cílů, na které můžete hrát některé karty intrik, navíc se prodlužuje délka partie, ale nečekejte nic zásadního pro hratelnost. I proto jsem si Osud dobrodruha nejvíc oblíbil právě jako dvojkovku, kdy se se soupeřem střídáte na tahu rychlostí blesku a do pětadvaceti minut můžete mít hotovo. Hotovo, ve vší spokojenosti a s nadšeným očekáváním další partie, pokud vás tedy tahle krásná deskovka chytne tak jako mě.
Čekání se vyplatilo. Po našem spíše vlažnějším přijetí jsme si Osud dobrodruha v redakci oblíbili a to nejen díky perfektnímu zpracování a krásným ilustracím na kartách. Tohle je totiž opravdu mimořádně nevšední hra, ve které není nouze o napětí až do posledního tahu.
Petr
Hodnocení designu: 5/5
Hodnocení hratelnosti: 4/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku