recenze - NOC UPÍRŮ
Přátelé, je čas probudit se ze své dlouhé a
žíznivé letargie. Lidé nepočkají a východ Slunce také ne. Než vyjdou nad
horizont první paprsky, musíte ulovit co nejvíce ubohých obětí a zakousnout se
do jejich teplých krků. Poté se co nejrychleji vrátit zpátky do bezpečí temného
hradu, než vás denní světlo sežehne na popel. Tahle noc bude krásně krvavá, Noc
upírů.
Loni
nově vydaná hra Richarda
Garfielda, mimochodem známého autora karetního Magicku (pro ty méně
chápavé mám na mysli Magic: The Gathering), založená na principu deck-buildingu,
tedy tvorbě a vylepšování balíčku. Díky Albi jsme se letos dočkali lokalizované
verze. A také díky Albi si ji vyzkoušeli u nás v teplé redakci. Teda v teploučku v redakci :P
Noc
upírů není jen čistě karetní hra, jako je například nejznámější
deck-building Dominion.
Podstatnou částí je herní plán - mapa území na nespecifikovaném místě okolo
tajemného upírského hradu. V okolí nížin, lesů a hor se nachází rozmístěná
lidská sídla. Ty jsou plná čerstvé nedotčené krve, jenž hodláte v brzké době
ochutnat. Hráči tedy začínají svůj závod s časem v hradu uprostřed herního
plánu a během tahů se vydávají dál a dál od svého upířího doupěte. Ti
nejodvážnější se dostanou možná až k labyrintu, ale o tom až později.
Příprava hry není vůbec náročná. Rozložíte herní plán
na stůl (ano, nejlépe doprostřed) a na něj položíte pár žetonů a destiček na
vyznačená místa. Poté si každý hráč vybere svou kartu postavy a k tomu si
připraví startovní balíček karet. Ty jsou pro všechny postavy na chlup úplně
stejné. Zbytek karet se zamíchá do jednoho balíku a několik z nich se vyloží do
počáteční nabídky. Tím je příprava de facto hotová. Každá karta má pár
důležitých hodnot a jednou z nich je rychlost. Ta udává o kolik políček se může
vaše postava pohnout. Představte si to jako ve hře Z pohádky do pohádky. Ve
hře existuje několik různých efektů políček jako například hřbitovy, kde
nemůžete lovit živé lidi (logicky). O dalších efektech se ještě zmíním dále.
Hodnota rychlosti ovšem není užitečná jen pro pohyb!
Za nevyužité body rychlosti si můžete
"koupit" (ve hře lovit)
nové karty do svého balíčku. Nabídka je rozdělena do několika sloupců se
sestupnými cenami. Prakticky to znamená, že první sloupec nabídky je nejdražší
a poslední zase nejlevnější. Každé kolo se celý sloupec posouvá doprava, a tím
se časem karty zlevňují. Z toho jasně vyplývá, že neexistuje žádná silná drahá
karta - všechny lze pořídit za stejnou cenu. Zde je samozřejmě prostor pro taktizování,
jakou kartu a v jaký moment pořídit, aby vám ji soupeř nevyfoukl před nosem.
Nezapomeňte čím vyšší cenu zaplatíte, tím méně vám zbyde na pohyb po mapě. To
platí dvojnásob, pokud stojíte na políčku s efektem pramene a máte možnost
nakoupit dvě karty namísto jedné.
Ve hře je několik druhů karet, kterými můžete
vylepšovat svůj balíček. Karty schopností vám
většinou poskytují body rychlosti. Pomocníci zase
zůstávají v herní oblasti a poskytují jakési pasivní efekty. Nakonec nemůžu opomenout
karty lidí,
jelikož za ně získáváte vítězné body. Bohužel, jak to ve většině
deck-buildingových her bývá zvykem, tyhle karty vám v balíku budou většinou
překážet. Naštěstí je tu možnost, jak se jich zbavit (takzvaně pozřít). Na mapě jsou na
několika místech vyznačená lidská sídla a právě zde, díky efektu políčka, se
smíte karet lidí jednoduše zbavit. Pokud tedy budete od začátku až moc hladoví
po krvi a nedokážete se karet průběžně zbavovat, mohou vás, zvlášť ke konci
hry, fatálně zpomalovat na cestě zpátky do hradu.
Útěk zpátky domů je před koncem hry (což je přesně
patnáct kol) ještě důležitější než nasbírat co nejvíce bodů. A to, protože pokud
se nedostavíte na rodinnou snídani na hradě včas, Slunce vás jako upíra spálí
jak papírového draka a vaše nasbírané body přijdou vniveč - prohrajete bez
bodů. Pro riskantéry a odvážlivce se vyskytuje na mapě labyrint se speciální
kartou růže, kterou můžete získat. Ta se ovšem nachází až na úplném konci cesty,
takže pokud je vám "život" aspoň trochu milý, na růži se raději
vybodněte.
Zpracování hry s upíří tématikou je na slušné úrovni a
rozhodně vás nezklame. Hezké ilustrace postav na kartách, velký herní plán,
tabulka pro nabídku karet, velké dřevěné žetony postav (i když zrovna tady bych
si představoval figurky), kvalitní insert pro komponenty, prostě všechno v
pořádku. Herní design propojený s tématem je pro mě uvěřitelný a vyzdvihuje
atmosféru hry - začíná noc a vy se jako upír vydáváte z hradu do podhradí na
lov nic netušících lidí. Vkrádáte se do lidských obydlí a sídel, kde si jednoho
po druhém vychutnáváte. Na vše máte čas do svítání, pak se musíte ukrýt zpátky
do bezpečí hradu. Geniální.
To
bych nebyl já, kdybych jenom chválil. I když lze hrát Noc upírů až v šesti
hráčích, rozhodně doporučuji hrát spíš v menším počtu. Ideální je za mě ve
třech, maximálně čtyřech. Pak už se herní doba neúměrně prodlužuje a vy se mezi
tahy doslova nudíte. Další neduh je slabší interakce mezi hráči, ke které
dochází jen když stoupnete na stejné políčko jako spoluhráč.
Noc
upírů není úplně tradiční deck-buildingová hra. Díky hernímu plánu a pohybu po
mapě se herní zážitek neodehrává jen ve vylepšování balíčku. A právě to mě
bavilo. Také máte v ruce namísto klasických pěti karet jen tři. Což je hodně
omezený počet a vy musíte dvakrát přemýšlet, jestli v polovině hry ještě lovit
nějaké ubožáky, anebo raději pádit domů. Prvek riskování zde určitě hraje
velkou roli a já jsem gambler tělem i duší.
Velmi zajímavý herní design s vylepšováním balíku, který ještě nemám ve sbírce. Těším se na další partie a jsem zvědavý, jestli se někdy k tomu labyrintu dostanu :P
Lovu zdar!
Yarek, the párek
Hodnocení designu: 4/5
Hodnocení hratelnosti: 4/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku