recenze - KORUNA Z POPELA

29.09.2024

Koruna z popela? To zní jako opravdu zvláštní název pro deskovou hru. Nebojte se, autoři pro něj mají i příběhové pozadí, o kterém si můžete přečíst v sešitu pravidel. Já mám ale svůj vlastní příběh. První co mě napadlo, je skupina trampů, kteří si užívají noční opékání špekáčků, klábosí o životě a poslouchají Wabiho Daňka. Jednomu z nich se během napodobování indiánských pohybů v nestřežené chvíli z kapsy zakutálí drobák přímo do ohně. Ráno si pak jiný šťastlivec všimne blýskavého předmětu uprostřed vyhaslého ohniště a protože zapomněl, jakým způsobem ten táborák předchozí večer všichni společně hasili, s velkou pompou bere minci do ruky. Ze zvyku do ní jemně kousne a pak ji vítězoslavně vloží do kapsy. Odteď je to jeho Koruna z popela. Jak okamžitě po rozbalení krabice zjišťuju, přesně o tomhle tahle deskovka není.

Koruna z popela vás totiž zasadí do role pomstychtivých nekromantů, kteří budou bojovat o jednotlivá území. To alespoň uvádí vydavatel Tlama Games na velmi pěkně a minimalisticky ilustrované krabici. Pod víkem pak najdete pořádnou nálož komponent, jako oboustranný herní plán, spoustu dřevěných žetonů zdrojů, karet a kartonových destiček budov. Co se týče grafiky a ilustrací, vše je velmi minimalistické a líbí se mi především zvolená barevná paleta. Také kresby postav na kartách pěkně ladí s celkovým vizuálem hry, což jsem nedávno kritizoval u jinak výborné Oblevy. Jak to tak v poslední době bývá zvykem, můžete si tuhle pěknou hru udělat ještě hezčí, ale nebude to zadarmo.

Ke hře si můžete zakoupit hned dvě deluxe rozšíření, to, které je podle mě zajímavější a můžete ho vidět zapojené do hry na fotkách v článku, nese název Deluxe Upgrade a přináší do hry mimo jiné sady dřevěných žetonů vlády a žetonů mincí. které nahradí karton z původní hry. Manipulace s dřevěnými komponenty pro mě osobně dost zvyšuje herní zážitek. Především žetony vlády jsou v dřevěném provedení velmi praktické a nejluxusněji pak působí kovové žetony pořadí průběhu hry a ukazatel kola. Samozřejmě se tahle případná investice odvíjí od toho, jestli si hru oblíbíte a budete mít v plánu ji pravidelně rozkládat na stůl. Na tuhle otázku vám neodpovím, ale pokusím se sepsat, jak se hra líbila mně.

Příprava hry není nijak komplikovaná a obtížností se řadí mezi jednodušší tituly, čemuž napomáhá i přehledně sepsaný sešit s pravidly. Práci si ale můžete ulehčit sadou plátěných pytlíků, které najdete právě v Deluxe Upgrade. Každému hráči náleží jedna dvouvrstvá herní deska, sada workerů, nebo, jak se jim v Koruně říká, služebníků. K tomu si do své startovní zásoby přidáte karty boje, žetony vlády a počáteční sadu bojovníků. Dále je potřeba připravit herní desku, která má ještě alternativní stranu upravenou pro barvoslepé hráče. Vyložíte úvodní destičky budov, karty bojovníků, čímž určíte vaše počáteční rozložení sil na herním plánu a můžete začít s dobýváním oblastí. Tak počkat! Jaké dobývání? Vždyť se má přeci jednat o worker placement.

Ve svém tahu provádíte jednu akci za pomoci jednoho z vašich čtyř služebníků, kterého umístíte na některé z polí na herní desce. Jedna z možných akcí vám dovoluje postavit novou budovu, jiná posbírat zdroje z těchto budov. Budovy se nacházejí vždy v jedné ze sedmi oblastí, které může ovládnout některý z hráčů. Následně se mu ji ve svém kole může pokusit dobýt soupeř pomocí jedné z akcí. Boj je vlastně velmi jednoduchý, obránce má už karty bojovníků připravené na místě, zato útočník si může jednu, nebo dvě (až tři v případě Citadely) karty bojovníků vybrat. Následně k těmto kartám ještě každý z hráčů přidá kartu boje a můžete začít porovnávat vaši bojovou sílu. Aby tomuto velmi přímočarému způsobu porovnávání hodnot na kartách autoři přidali i trochu toho riskování a napětí, jedna z karet boje umožňuje hod kostkou, takže je její bojová síla náhodná.

Přítomnost kostek mě docela zarazila, tohle je ovšem jejich jediné využití ve hře, nečekejte tedy žádnou kostkovou přebíjenou a to ani v boji. I když, mimořádně na takový kostkový duel, kdo s koho, může dojít. Tady spíš budete muset posilovat vaši armádu bojovníků, které pak vyšlete na bojové pole ve zvolené oblasti s nepřítelem. Na konci každého tahu si můžete jednoho bojovníka naverbovat, samozřejmě za patřičný obnos v podobě zdrojů, které smíte nahradit mincemi. Nechám teď ale bojovníky spočinout a raději se s vámi podělím o své dojmy. Popravdě jsem od hry čekal přesně tento zážitek. Kombinace klasického worker placementu s dobýváním území, díky kterému můžu korunu z popela jen stěží označit jako suché euro.

Právě naopak, autor hry Richard Lawton udělal všechno proto, aby hra ani na chvíli nespadala do klasického sbírání a tradeování zdrojů. Tento herní styl určitě spousta hráčů neskousne a pokud ve hrách rádi budujete a rozvíjíte, ruce pryč! Tohle je přesný opak. Hra vás nutí ostatním škodit, zabírat jejich území s pracně postavenými budovami. V podstatě se jedná o společný prostor, ve kterém se neustále mění poměr sil. Opět musím pochválit skvělou hratelnost ve dvou. Opět, protože si všímám, že na tenhle aspekt v poslední době kladou autoři velký důraz a pokud máte jen jednoho soupeře, se kterým se pravidelně utkáváte v deskových hrách, máte z čeho vybírat. Ve třech si pak samozřejmě musíte zvykat na to, že v případě vašeho bodového náskoku začne vznikat aliance, která vám nebude chtít dopřát jediné území. Do té doby než se zase misky vah nakloní na druhou stranu a budete tak říkajíc na koni.

Ne že bych jim chtěl lézt do pr**le (tohle si redakčně upravte:)), ale už dlouhodobě mají v Tlama Games moji důvěru, co se týče výběru zajímavých a originálních her. V dnešní době je těžké přijít s něčím úplně novým a stejné to je u Koruny z popela, která si prostě přebírá ověřené deskoherní postupy. Síla je ale v jejich spojení. V tomto případě se to povedlo opravdu moc dobře a celé to je navíc velmi přístupné pro méně zkušené hráče. Do vstupní hry má sice dost daleko, ale neměl jsem problém vysvětlit pravidla za čtyři a půl minuty a už to jelo. A už se to mydlilo! Chytlavá hratelnost pak zastiňuje i docela velkou míru frustrace ve chvíli, kdy přicházíte o svá území a tím i vítězné body.

Za mě tedy poctivá čtyřka.