recenze - KOMETA
V této hře se tak trochu vžijete do role Harryho Stampera, který v Armageddonu zachraňoval lidstvo před řítící se kometou. Ovšem místo lidí zde budete zachraňovat dinosaury a jiné pravěké tvory. Drtivý dopad je nevyhnutelný a povede k vymření přibližně 75 % všech druhů živočichů na Zemi. Tak zapojte mozek a své strategické myšlení, ať jich stihnete zachránit co nejvíce.

Zasazení Komety se odehrává milióny let v minulosti. Úkol je velmi jednoduchý – na zem padá obří šutr a jeskyně do které můžete schovat zvířátka, a tím jim zachránit jejich chlupaté zadky, je až támhle za těmi kopci s lávou. Času není moc nazbyt a všechny zachránit nelze. K vítězství ale postačí alespoň více, než zvládli vaši soupeři. Úplně tak jednoduché to nebude, jelikož ne každá karta má stejnou bodovou hodnotu na konci hry. Navíc, záchrana zvířete vám odemkne jeho specifickou abilitu, kterou lze dále využít během hry. Zachráníte dříve vakovlka nebo zebru? Toť otázka.

Pojďme si říct, jak to celé vlastně vypadá. Herní oboustranná deska vyobrazuje políčka s různými druhy terénu jako poušť, džungle, láva apod. Hexagonový tvar políček a jejich barevná paleta mi dosti připomíná například modulární mapu z Hledání Eldoráda. Na různých místech jsou poseté očíslované vejce. Ty mají svůj herní význam, o kterém si povíme později. Na jednom z konců mapy se pak nachází cílová jeskyně. Herní balíček čítá přes úctyhodných stopadesát karet. Dalších deset karet vás čeká v podobě většího formátu jako "hrdiny". Příjemným překvapením jsou k dispozici hotové krabičky pro dané balíčky. Zvláštní pozornost si zaslouží ilustrace karet, na jejichž množství se mohl ilustrátor rozhodně vyřádit. Volba techniky a barevné palety se za mě přesně trefila do stylu rodinné hry a zvedá celkové hodnocení o jeden bod. Nejsou ani příliš infantilní, ani příliš suché fotografické, jak známe v jiných hrách.

I když se spousta karet v balíku opakuje, stále se nabízí velké množství druhů a kombinací s různými schopnostmi a bodovým ohodnocením. Každé zachráněné zvíře vám na konci hry přinese body uvedené na kartě. Kromě toho lze od této chvíle využívat její abilitu, jako například možnost přeskakování specifických terénů, zvyšování limitu karet v ruce, anebo extra body za splněnou sadu zvířat. Všeobecně se dá asi říct, že karty se silnou abilitou mají menší bodové ohodnocení a naopak. Karty bez schopnosti vám přinesou bodů nejvíce. Variabilita kombinací a možností je opravdu velká a je jen otázkou, jestli zvolíte přímočarou záchranu těch nejhodnotnějších nebo půjdete cestou taktizování.

V předešlém odstavci jsme nakousli strategii, která spočívá v preferování záchrany zvířat. Některé zvířata vám mohou poskytnout ideální schopnosti do začátku hry, jiné bude vhodnější zachránit až před samotným koncem. Je nutno podotknout, že vybíráte z karet na ruce, které ve fázi odpočinku doplňujete. V Kometě se všechna pradávná zvířata líhnou z vajec (prostě to tak je). Tady se již vracíme ke zmíněným očíslovaným vejcím, která jsou vyobrazena na herní desce. Na každé kartě je uvedeno, z jakého vejce se vylíhnou. To jednoduše znamená, že některá budou blíže jeskyni než jiná. Pomocí hráčských tokenů reprezentující vylíhlá zvířata se posunujete skrze všemožné druhy terénu až do bezpečí jeskyně. Pohyb po mapě je umožněn odhozením karet z ruky, ale pozor – každá má své specifické druhy terénu. Do toho je implementováno pravidlo přeskakování hráčských tokenů. Když si ještě připočteme možnost využívání schopností, vyjde nám slušná porce strategie, jak ty chlupaté obludy dostat co nejrychleji domů.

Konec hry se spouští těsně před dopadem komety. Tím nastává fáze komety a hráči dohrávají poslední kola. Už není čas na odpočívání, a tak není tato fáze k dispozici. Hraje se pouze se zbývajícími kartami na ruce a bojuje se o poslední záchrany. Když ani jeden z hráčů již není schopen tahu, přejde se k bodování. To je naštěstí naprosto jednoduché a spočívá v sečtení bodů na zachráněných kartách a poté extra bodů pomocí schopností či na kartách hrdinů (každý hráč má kartu jednoho hrdiny na začátku hry). V tuto chvíli, nebo aspoň minimálně po první partii, si uvědomíte, kdy a kde jste mohli vytěžit více bodů. Například, že vám chybí jedna karta do sady, zatímco jiná byla téměř bezcenná.

Kometa je pravidlově jednoduchá a dostupná pro celou rodinu. Nabízí poměrně slušnou porci strategie (i když přímočarou), kde si budete lámat hlavu, jak nejefektivněji zachránit své pravěké mazlíčky, a přitom blokovat soupeřům cestu. Není to žádný orchestr taktických možností a karty se často opakují. Navíc hrdinové jsou jen klony klasických zvířat z balíčku, čímž do hry nic nového nepřináší. Ve větším počtu je pohyb po mapě zábavnější, jelikož lze přeskakovat i soupeřovy tokeny. Jako dvojkovka je hra o něco monotónnější a nudnější. Co mě ale opravdu smolí je, že opět chybí bločky na zapisování bodů, grrr... No, ale zpátky k věci. Velkolepá hra to rozhodně není, ale čtyřčlennou rodinku to po obědě rozhodě zabaví.
Yarek, the párek
Hodnocení designu: 4/5
Hodnocení hratelnosti: 3/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.