recenze - KNARR
Jelikož dobyvačných výprav, krvelačných nájezdů a drancování není nikdy dost, můžete si tuto kdysi velmi oblíbenou skandinávskou zábavu vikingů vyzkoušet v novější karetní hře Knarr. Samozřejmě je to myšleno jenom obrazně. Nikdo nikoho nebude vraždit ani znásilňovat. Pomocí karet si sestavujete vikinskou družinu, kterou poté vysíláte na výpravy za slávou a bohatstvím. Oproti skutečným historickým nájezdům má tedy tato karetka jednu výhodu - nebude prolita ani kapka krve. Snad…
Mám docela slabost pro menší karetní hry, což Knarr rozhodně je. Navíc navlečený do mé oblíbené tématiky severských vikingů, takže vám asi nemusím říkat, jak moc jsem byl vzrušený očekáváním. Na první dobrou mě zaujal vzhled a materiál, a to v dobrém slova smyslu. Veškeré herní komponenty se vměstnaly do relativně malé krabičky, ale karty nejsou jediné, co v ní najdete. Ke hře je zapotřebí i herní plán (doprostřed stolu), jak jinak. Každý hráč také dostane svou destičku lodě, která je mimochodem zvaná právě Knarr. Což je spíše typ nákladní lodě než ten známější válečný typ longship. Někteří z vás jistě zpozorní, že by se tu nic nedobývalo? Několik dalších žetonků a dřevěných ukazatelů, bez kterých se neobejdete, se tu pro každého hráče taktéž najde. Destičky včetně herního plánu nejsou naštěstí nijak velké, každopádně rozložená a připravená hra nějaké to místo na stole zabere. Pokud jste tedy čekali čistě karetní hru o jednom balíčku, kterou vytáhnete kdekoliv a kdykoliv, mýlili jste se :)
Karty mají větší nestandartní rozměry, velikost slouží hlavně k zobrazení ilustrací jednotlivých členů družiny - vikingů. Prakticky jsou na kartách podstatné jenom symboly a barvy. Když už jsme u těch symbolů a barev, karty a desky nemají žádný text a vše je "řečeno" ikonografií, která je zde naprosto srozumitelná a uchopitelná, a tím pádem skvěle splňuje svůj účel. Karty - ilustrace moc hezky a tematicky vyobrazují severskou přírodu, obydlí i památky. Postavám vikingům zase nechybí kožešiny, zbraně, dlouhé vousy ani rohy na medovinu. Celkově je příjemné se na rozloženou hru koukat. Dokonce oceňuji i hráčské ukazatele v přírodních barvách bez nutnosti modré nebo červené :) Celkem přes osmdesát karet je rozděleno a uloženo zvlášť do dvou papírových krabiček, které taktéž umocňují dojem kvalitně zpracované hry.
Nechme barvy barvami a pojďme si konečně říct, jak se to vlastně celé hraje. Jde relativně o pravidlově velmi jednoduchou hru. Ve svém tahu můžete provést pouze jednu ze dvou možných akcí. Akce Nábor je vyložení karty vikinga z ruky na stůl do své posádky. Vykládáte je do sloupců podle barev, kterých je pět. V daný moment získáte zdroj zobrazený na vyložené kartě a k tomu i všechny zdroje ze všech karet ve stejném sloupci. Jednoduše řečeno, pokud si nakombíte hezký sloupec karet, vaše odměny budou násobné. To samozřejmě není ideální strategie, jelikož tu máme ještě druhou akci zvanou Mořeplavba. K té slouží karty výprav ležící v nabídce. Každá z nich má specifické požadavky na posádku, která může na výpravu vyplout. Takže potřebujete nasbírat karty takových barev, jaké jsou v požadavcích, abyste je poté mohli vyměnit za kartu výpravy. Zisk takové karty vám poskytne jak okamžitý bonus, tak zdroje v průběhu hry.
Konec hry je spuštěn při dosažení 40 vítězných bodů (VB). Body získáváte buď přímo ze zdroje, tj. jednoduše po jednom bodu na vikinských kartách, anebo z herního prvku zvaný Věhlas. Ten vám poskytuje pasivní příjem VB na začátku každého kola. Čím více Věhlasu máte, tím více VB získáváte. V neposlední řadě lze další body nasbírat ze získaných karet výprav. Jak se vám tedy v průběhu hry zvyšuje onen zmíněný Věhlas i počet karet výprav, tak se váš zisk VB každé kolo exponenciálně zrychluje směrem k cíleným 40 bodům. Kromě již zmíněných dvou zdrojů VB a Věhlasu existují ve hře ještě dva zdroje náramků a vojáků. Za náramky se zvyšuje zisk z karet výprav a vojáci můžou sloužit jako "žolíci" (namísto vikingů) při Mořeplavbě. Tyto čtyři zdroje jsou vše, co potřebujete k vítězství. Prioritizování zdrojů je otázka strategie, kterou Knarr na relativně malou hru docela dobře disponuje.
Knarr jsem si rychle oblíbil a rozhodně ho doporučuji každému, kdo má rád pravidlově jednoduché hry, ale přitom strategicky zajímavé. Výhodou je, že je velmi svižná. Nečekáte zdlouhavě na soupeřovy tahy, jelikož se rozhodujete pouze mezi čtyřmi zdroji. Navíc je i relativně krátká ve dvou i čtyřech hráčích. V jistém slova smyslu můžeme hovořit o závodech - honbou za cílenými 40 body, které ukončují hru. Takže na dlouho rozvíjející se strategii zde není čas. Přesto každou partii objevíte jiné možnosti a cesty, jak dosáhnout cíle mezi prvními.Karetka ještě nabízí režim s kartami artefaktů, které přinášejí hráčům různé výhody, a tím otevírají další strategické variace a opepřují hratelnost.
Když se poohlédnu všemi směry, nikde vlastně
nevidím, co bych mohl zásadního vytknout. Autorům skål a my vyrážíme na lodích
knarr vstříc Valhale!
Yarek the párek
Hodnocení designu: 4/5
Hodnocení hratelnosti: 4/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.