recenze - HOUSE OF FADO
V poslední době se v našich recenzích čím dál častěji pozastavujeme nad tím, jaká originální témata se autorům daří zakomponovat do deskových her. Možnost letět a přistávat letadlem ve hře Sky Team, starat se o vesmírnou včelí kolonii ve Včelínu, a nebo pomáhat hlodavcům v úprku z biochemického institutu Wistar. Proti tomu je vlastně téma deskovky House of Fado docela všední, ale i tak mě velmi zaujala možnost stát se provozním tradiční portugalské restaurace.

Studio Eagle-Gryphon Games je pro mě jakousi zárukou kvality a u her z produkce Vitala Lacerdy to platí dvojnásob. Už samotná krabice vás překvapí svými menšími rozměry a myslím teď především to, jak je úzká, což je samozřejmě velmi praktické pro všechny sběratele. Pod víkem je pak naplněna obsahem doslova po okraj. To první, co vás určitě zaujme, jsou čtyři desky restaurací a herní deska, především díky moc pěkným, stylizovaným ilustracím, které zdobí i zásobu obdélníkových destiček hudebníků. Překvapila mě ale i zásoba osmnácti! kostek, ale i ty mají v samotné hře důležitou roli. Pokud jste náhodou odpůrci náhody, nemusíte se bát, házet s nimi nebudete. Sady dřevěných hráčských figurek a kostiček ve čtyřech barvách, žetony mincí a v neposlední řadě i pěkný plátěný pytlík, to vše k sobě pěkně ladí a House of Fado se díky tomu řadí mezi ty nejhezčí hry, které se v poslední době objevily na českém trhu. Pokud vám tedy zpracování a osobité grafické pojetí sedne, tak jako mně.

Hra je jazykově nezávislá, a tak se vlastně jedná o původní vydání doplněné o česká pravidla. Ta jsou sepsána přehledně a neměl jsem problém se hru naučit na první přečtení, však se taky nejedná o žádnou megakomplexní "lacerdovku", ale o jakýsi "derivát" hry Galerista. Podobně jako například u starší hry Mercado de Lisboa, která zase vycházela z většího bratříčka Lisboa. Během přípravy si každý z až čtyř hráčů vezme desku restaurace, zatím bez hostů (zákazníků) a také bez kapely, která by měla celý večer koncertovat v rytmech tradičního portugalského hudebního stylu Fado. Středobodem celé hry je pak herní deska, na které najdete právě nabídku zákazníků a také členů kapely.

Vy disponujete třemi zaměstnanci, které budete vysílat na jednotlivá pole, v klasickém stylu worker placement, okořeněném o vyhazování z polí. Pokud někdo vaši figurku "vyšoupne" dostanete možnost vybrat si jeden ze tří bonusů, což je velmi pěkný a hlavně použitelný mechanizmus. Jednotlivé lokace vám pak umožní najímat hudebníky do tříčlenné kapely ve vaší restauraci. Jinde zase můžete lákat zákazníky, kteří u vás stráví večer, dají si něco dobrého a poslechnou si hudbu. A rád si u vás posedí i kritik, který ale nehodlá za jídlo platit a navíc má rád soukromí, takže si zabere celý stůl jen pro sebe. Dále tady máme zkušebnu, ve které budete sbírat destičky not, ze kterých pak můžete poskládat (sepsat) novou skladbu. Hudebníka, který se u vás během jednotlivých večerů proslaví, pak můžete propagovat v lokaci s názvem Vývěska, za což dostanete tolik potřebné vítězné body prestiže. A na té stejné lokaci můžete i zaplatit potřebný obnos a některého z uznávaných hudebníků si najmout do vaší vlastní restaurace.

Poslední akce se nachází přímo na vaší desce restaurace. Touto akcí můžete restauraci pro daný večer uzavřít, zkasírovat hosty a vaší kapele dopřát potlesk, který pak jednotlivým členům zvyšuje jejich slávu. Pokud se večera účastnil i kritik, můžete se zbavit dřevěných kostiček na stupnici prestiže a tím postupně zvýšit úroveň restaurace. Překvapilo mě, jak intuitivně do sebe všechny akce zapadají a celý tenhle koloběh hudebníků a hostů funguje jako namazaný stroj. Samozřejmě to dost záleží na vašich herních rozhodnutích a jejich efektivitě. Během prvních partií jsme některé akce, jako například Vývěsku, až tolik nevyužívali, ale brzo jsme zjistili, kolik vítězných bodů vám může taková propagace hudebníka přinést, jak v průběhu partie, tak na jejím konci.

Tohle je prostě jedna z těch deskovek, které vám umožní dělat i velmi špatná rozhodnutí. Někdy prostě není zbytí a vy zavřete poloprázdnou restauraci, vaši hudebníci se díky tomu nedočkají vytouženého aplausu, ale vy už musíte chystat další večerní program a shánět nové zákazníky. Čím prestižnější vaše restaurace bude, tím víc vaši hosté zaplatí za jídlo a kritiky na druhou stranu budete moci přestat uplácet za to, aby k vám vůbec přišli. V téhle fázi už navíc budete restauraci zavírat s řádně nabitou šrajtoflí. Výše jsem zmiňoval, že vyhození figurky z hlavního pole v dané lokaci vám přinese bonus a občas jsou tyhle odměny opravdu zajímavé. Opět se tedy musíte dobře rozhodnout, jestli danou figurku přesunete jinam a nebo ji necháte na místě vyčkávat na vyhození. Zrovna tahle mechanika funguje nejlépe ve 3-4 hráčích, ale jinak jsme si House of Fado bez problémů užili jako duel, kdy není problém celou partii dohrát do nějakých pětačtyřiceti minut.

Čím víc jsem do hry pronikal, tím silněji na mě tohle originální téma působilo, a když si k hraní pustíte i nějaký originální hudební doprovod, zážitek to ještě znásobí. Takový to herní večer ve stylu Fado jsem si vždycky rád dopřál. Něco podobného zažívám spíše u příběhových her, než u čistokrevného eura. Hra na druhou stranu může během prvních partií působit trochu nepřehledně, vzhledem k tomu, že každého najatého hudebníka osadíte kostkou pro označení jeho úrovně a pokud ho pak propustíte do hlavní nabídky a nebo propagujete, musíte si zase dobře spočítat jestli se vám takového kytaristu, nebo zpěvačku vyplatí najímat zpět. Jednotlivé lokace navíc nejsou nějak výrazně odděleny a celá herní deska je sice velmi pěkně ilustrovaná, ale ne až tak přehledná. To si naštěstí celkem rychle sedne a vy budete přesně vědět, kam ve svém tahu míříte.

Zajímavé deskoherní téma rozhodně nemusí být zárukou dobré hratelnosti, záleží na tom, jakým způsobem se ho autoři ujmou. Vital Lacerda a João Quintela Martins jsou ale zkušení designeři a v případě House of Fado se jim podařilo vytvořit pravidlově přístupnou hru s velkým množstvím hráčského rozhodování. A tohle mi vlastně v rámci euroher přijde jako ta nejlepší možná kombinace.
Petr
Hodnocení designu: 4+/5
Hodnocení hratelnosti: 4+/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.