recenze - DORFROMANTIK

05.05.2024

Spiel des Jahres je v současnosti řádně uznávaným oceněním, které se zabývá moderními deskovými hrami, a to již přes čtyřicet let. Například v roce 2017 získala toto nejvyšší ocenění hra Kingdomino. Věřte, nevěřte, ale Kingdomino se u nás doma řadu let vytahuje častěji než latexová sado-maso souprava. Ani po tolika letech Kingdomino neztratilo nic ze svého kouzla a pravděpodobně ani neztratí v další dekádě. My tu, ale nejsme kvůli Kingdominu, nýbrž nové deskovce Dorfromantik. Ta mimochodem získala ocenění Spiel des Jahres za rok 2023. Znamená to zaručený úspěch? Kdo ví, ten odpoví...

Co nebo kdo je vlastně "Dorfromantik"? To budete pravděpodobně vy, hráči, kteří se společným úsilím pokusíte vytvořit v téměř idylickém světě co nejmalebnější vlastní krajinu plnou řek, lesů a krásných vesniček. Toho dosáhnete umisťováním destiček, které jsou založené na jednoduchých pravidlech, jenž umožňují hráčům rychle se do hry dostat, ale taktéž zároveň nabízí v průběhu tahů hlubší strategii. Celý koncept Dorfromantiku se točí kolem pokládání hexagonálních destiček. Každý hráč si ve svém tahu vezme jednu destičku a přidá ji (připojí) do středu prostoru, který postupně roste do všech světových stran. Během toho se snažíte splnit různé úkoly, které jsou na nich znázorněny. Většinou je cílem vytvořit co největší souvislé oblasti stejného typu krajiny a získat za ně body. Například musíte vytvořit pole o sedmi destičkách, vesnici se čtyřmi destičkami, řeku o šesti apod. Každý úkol má svůj vlastní symbol, který vám napoví, jakou velikost má oblast, kterou musíte vytvořit. Takovéto základní úkoly nemají žádná složitá pravidla, jenom, že úkol můžete splnit pouze tehdy, pokud odpovídá přesně jeho velikosti, tzn. ani o jedno více, ani o jedno méně.

Ačkoli Dorfromantik není pravidlově složitá hra, přesto vyžaduje určitou míru logického uvažování a strategického plánování. Můžete se snažit maximalizovat své skóre tím, že plníte úkoly nebo vytváříte co nejdelší řeky či železniční tratě. Také je dobré přemýšlet o tom, jak nové destičky ovlivní vaše budoucí tahy. Zda je lepší vytvořit a připravit si menší části, nebo se zaměřit na velká území. Dorfromantik vás nutí vážit různé možnosti, které vám destička nabízí a rozhodovat se podle aktuální situace. Neustále zvažujete, zda chcete začít nové úkoly, anebo se raději připravit na budoucí tahy. Takže neustále plánujete a přehodnocujete své plány, abyste maximalizovali své body. Přesně v tomhle spočívá pravá zábava Dorfromantiku.

Vzhledem k tomu, že se jedná o kooperativku, každý spoluhráč může přispět do hry svým nápadem či myšlenkou. Každé rozhodnutí se počítá a je důležité, jak se bude hra dále vyvíjet. Někteří spoluhráči mohou mít nutkání rozhodovat za ostatní, ale v konečném důsledku je jenom na vás, kam destičku položíte.

Jednou z hlavních předností Dorfromantiku je jeho kampaň. Hra je sama o sobě jednoduchá a kooperativní, takže to, co vás ve skutečností žene kupředu k dalším výzvám, je kampaň. Každou hru zaznamenáváte do archu kampaně. Za dosažené úkoly a další splněné výzvy dosáhnete skóre, které přeměníte na body pokroku. Čím vyšší skóre, tím více bodů. Tyto body vám pak umožní odemknout nové destičky a další bonusový obsah. Vše zakreslujete do archu, kde je viditelně a přehledně zapsané, kdy jste partie hráli, jaké skóre jste dosáhli, a které úspěchy máte odemčené, popř. jak daleko v pokroku se nacházíte. Zatímco po první partii budete rádi, že dosáhnete více než 99 bodů, což odpovídá hodnosti "Pobuda", tak na konci kampaně budete adrenalinově atakovat 400 bodů s hodností "Císařovna". Rukavice je hozená a je jen na vás, jak výzvu přijmete.

Kromě příjemného zážitku nabízí Dorfromantik i příjemný design. Destičky jsou kvalitně zpracované a kresba terénů je jednoduchá a malebná. Dost připomíná právě zmiňované Kingdomino destičky. Insert uvnitř krabice je promyšlený, vše přehledně uspořádané. K dispozici máte dostatečný počet jak archů pro kampaně, tak i listy pro jednotlivé partie. I přesto, že se jedná o kampaňovou hru a spousta bonusového materiálů je schována v krabičkách, než na ně dosáhnete pomocí pokroku, nic z toho nelepíte, netrháte, nevyhazujete. Pokud si tedy chcete užít zážitek ze hry od píky, jednoduše komponenty vrátíte zpátky do příslušných krabiček a můžete opět začít. Dohráním kampaně tedy neznehodnocujete hru, kterou můžete s radostí klidně půjčit přátelům.

Jedna z věcí, která vás bude určitě zajímat je herní doba. Když se bavíme o jedné partii, ta se může pohybovat v pohodě přes půl hodiny. Počet partií, kterých je potřeba k dohrání celé kampaně se samozřejmě liší podle vašeho bodovacího výkonu. V našem případě k dosažení všech úspěchů ve hře jsme potřebovali 15-18 partií. Což bylo na jeden týden, jelikož nás Dorfromantik doslova vtáhl do svého malebného světa a nechtěl pustit. Jak už jsem zmínil, všechen progres si zaznamenáváte, takže vaši jedinou výzvou po odehrání celé kampaně je ji překonat znova, lépe a hlavně rychleji. Otázka na každého z vás je, zda je toto pro vás dostatečná motivace si hru zahrát znovu, již bez překvapení z bonusového materiálů a destiček. Mimochodem těch vás čeká opravdu hromada. Hlavně vám přináší spoustu nově dosažitelných bodů, a kromě toho oživí svými specifickými úkoly a vlastnostmi vaše plánování i strategii.

Dorfromantik je klidný, pohodový, relaxační filler, který vás zabaví na rodinné odpoledne i romantické večery s partnerem. Protože nemá hra vítěze ani poraženého, nemusíte být vystaveni žádnému stresu ani smutku z prohry. Díky tomu si hru užijete naplno ve snaze o pokoření vašeho vlastního úspěchu. Taková ladná kombinace jednoduché a velice dostupné hry nemůže urazit ani toho největšího protivu, jako je třeba kolega Petr.