recenze - AKROPOLIS
Nedávno jsme takhle v Deskologu filozofovali o životě a tak. A došli jsme k závěru, že bohatství a sláva, je to, oč tu běží. Nebo je to láska a rodina? Oč běží ve hře Akropolis, jejíž název, stejně jako ilustrace na krabici, napovídá, že tentokrát se podíváme do starověkého Řecka, se už brzy dozvíme.
Pod víkem se
skrývá poměrně jednoduchý, přehledný insert, ilustrovaný jako mramor, jehož
větší část zabírají komínky kartonových desek města. Pak zde ale najdeme
klasicky pravidla, nápovědy hráčů, bodovací bloček, nějaké to dřevěné kamení
(šedé kostičky) a žeton hlavního architekta ve tvaru typického antického
sloupu.
Jdeme
prolítnout krátká pravidla, no a hned na úvodní straně se dozvídáme, že "V
srdci Středozemního moře spolu akropole zápolí o bohatství a slávu."
Výborně a teď, jak toho dosáhnout. Z obsahu krabice už je jasné, že tady se
bude stavět a jakmile si připravíme své základní desky měst, rozdělíme si
bohatství ve formě kamení a určíme hlavního architekta, může budování začít. A
hlavním architektem se stává - opět Petr. Ale tentokrát to má pojištěné
pravidly, protože naposledy vyšel nějaký kopec.
Z desek
města se vytvoří společná zásoba nazvaná "staveniště", která se každé
kolo mění, stejně jako cena jednotlivých destiček, podle pořadí ve vytvořené
nabídce. Přeloženo, vyloží se řada, první destička v řadě je zadáčo a každá
další stojí plus jeden kámen. Jakmile si hráč desku vezme, zbylé se posouvají k
začátku řady a jejich cena se příslušně mění. Pokud nemáte love, musíte si vzít
první dílek města, nehledě na to, zda se vám hodí.
A podle čeho
vybírat, pokud si to můžete dovolit a kam vlastně stavět? Tak tady už je
potřeba trošku plánovat a vědět, co jednotlivé stavební stavební hexy na
destičce znamenají. Základní typy jsou jen tři a to lomy (kamenolomy), které
vám mohou přinést platidlo, náměstí, za něž po splnění různých podmínek na
konci hry dostanete multiplikátor vítězných bodů a budovy. Budovy mohou být
různé, jsou označeny barvou a abyste za ně dostali co nejvíc bodů, musíte pro
každý typ splnit příslušnou podmínku.
Pamatovat si
to nemusíme, nápovědu má každý hráč u sebe, ale po chvíli už víme, že tržnice
se nám nejvíce vyplatí stavět daleko od ostatních tržnic, protože obchodníci
nesnáší konkurenci a vojenskou posádku zase na kraj města, protože stráží
městské hradby. Pokud jste hráli hry jako je Carcassonne nebo například námi
oceněnou Válkou květů, tady budete ve svém živlu. Nejen, že kombinace
jednotlivých hexů jsou dobře promyšlené, ale jakmile vám to vaše základna města
dovolí, můžete stavět další patro a další a další (až do nebes, dle pravidel) a
každé vám přinese body navíc.
Jednoduchá a
zároveň promyšlená strategie, kterou si zahrajete pohodově ve dvou, ale nejvíc
nás bavila ve čtyřech hráčích. Pravidla se naučíte během pěti minut a hrát
můžete dokolečka dokola, město je pokaždé jiné a pokud vás omrzela základní
varianta, můžete zkusit o něco náročnější, které nabízí závěr pravidel. Sečteno
a podtrženo, těžko se hledá něco, co by se hře dalo vytknout, možná ta grafika
mohla být trošku nápaditější, jinak ale na jedničku a my v Deskologu se k ní
určitě budeme vracet. Prima!
Petra
Hodnocení designu: 3+/5
Hodnocení hratelnosti: 4+/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku, architektům zdar!