ilustrátor měsíce - HENNING LUDVIGSEN

28.12.2017

Henning Ludvigsen je norský ilustrátor s desetiletou zkušeností v reklamním oboru a šestnáctiletou zkušeností ve vývoji digitálních her. Ve volném čase ale pracuje na deskových hrách. A to je právě důvod, proč ho Deskolog vybral jako ilustrátora měsíce Prosinec.

Henning Ludvigsen

 Henning se narodil léta páně 1975 v malém městě Holmestrand v Norsku. Už od malička měl kladný vztah ke kreslení a proto se také v šestnácti letech zapsal na tradiční uměleckou školu, kterou po dvou letech dokončil.
Hned poté začal pracovat v reklamní agentuře střední velikosti, kde se už po devíti letech stal výtvarným ředitelem.

V roce 2003 se naskytla příležitost přestěhovat se za prací do řeckých Athén. Opět jako výtvarný ředitel, ale tentokrát v oblasti počítačových her. Henning se chopil šance a odjel pracovat pro společnost Aventurine S.A. (vývojáři digitálních her), která v té době vyvíjí MMORPG "Darkfall Online". Revoluční online hra, ve které se můžou hráči navzájem zabíjet a přitom se kochat krásnou krajinou.

Během této doby pracuje ve svém volném čase na bočních projektech pro značky jako Stars Wars, BatlleStar Galactica, Warhammer 40K, Lord of the Rings, Eidos a v neposlední řadě pro Fantasy Flight Games (FFG).

Zpátky do Norska se v roce 2011 přestěhoval i se svou přítelkyní, aby rozjel vlastní podnikání se společností Rock Pocket Games - vývojáři her pro mobil, PC, konzole a Mac

Hry jsou jeho vášeň, jak digitální tak i tradiční deskové. Spolupracoval na titulech jako: Blood rage, Descent, Star Wars: Imperial Assault, X-Wing, Age of Rebellion, Runewars, Hra o Trůný karetní i deskovou, Call of Cthulhu, Arkham Horror, Civilizace, Pán Prstenů: Karetní hra, Battlelore, Warhammer 40K a mnoho dalšího.
Většinu titulů vydává FFG a dalo by se říci, že Henning je jejich dvorní ilustrátor.

S panem Ludvigsenen jsme se spojili a požádali o rozhovor. I když měl spoustu práce, a navíc před Vánocemi, byl nesmírně ochotný a rád si na nás udělal čas. Pokud i vy máte pár minut času, posaďte se, zapalte kubánský doutník, nalijte sklenku něčeho dobrého a vychutnejte si ji spolu se čtením rozhovoru.

(pozn. Rozhovor proběhl týden před štědrým dnem)


Rozhovor


Yarek: Zdravím. Vánoce jsou již za dveřmi, jak se máte?

Taky zdravím! Vánoce se opravdu blíží. Tady u nás v Norsku máme docela zimu, i když ještě moc nenasněžilo. Pořád ještě doufám, že budou bílé Vánoce. Jinak se mám dobře, díky za optání. Zrovna dělám na spoustě skvělých her a jsem rád, že jsem dostal důvěru na nich pracovat, takže si opravdu nemůžu stěžovat.

Deskolog je stránka o deskových hrách, takže překvapivě budu směřovat tímto směrem.
Pamatujete si první hru, na které jste pracoval?

To si pamatuju přesně. Má úplně první hra byla karetní hra "Hra o Trůny" (2002) od Fantasy Flight Games. Vytvořil jsem pro ně tuny a tuny ilustrací postav. Chvíli na to jsem dostal nabídku na menší deskovou hru zvanou Cavetroll (2002). A zdá se, že zadavatelům se má grafika herní desky tak i kartiček zalíbila, protože poté jsem začal podobných nabídek dostávat více a více.

Jak dlouho trvá práce na takové hře, od zadání až po konečný výsledek? Je možné to nějak odhadnout dopředu ? A dostáváte časové termíny?

HODNĚ se to liší projekt od projektu. Mám za sebou projekty, které jsem zvládl méně než za den, a jiné, které mi zase trvaly 2-3 roky. U většiny standardně velkých projektů nabídnu svým klientům odhadovanou cenu a časovou osu projektu. Zatímco někteří mi poví co si můžou dovolit s ohledem na cenu a termín. Tady se už musím přizpůsobit já. Většinu projektu lze dokončit včas a pořád se v tom zlepšuji. Jsou i projekty s opravdu šibeničním termínem. Tvorba grafiky u deskovek je často jedna z posledních věcí, na které se pracuje při vzniku hry, a pokud někdo k tomu využívá třeba Kickstarter, kde je jasně dané datum výroby, jsou v podstatě pro mě jen dvě možnosti. Buď projekt odmítnu nebo si vyhrnu rukávy a dám se do práce. Měl bych se přiznat, že mám problém odmítnout zajímavé hry, takže to obvykle skončí, že u toho prosedím zadek do ranních hodin.

Získal jste několik ocenění za nejlepší grafiku, ale jaké je dílo, na které jste nejvíce osobně pyšný.

Těžko se mi hodnotí má vlastní tvorba. Jsem hrdý na to, že můžu být součástí skvělých her a pracovat na nich, navíc na mých oblíbených značkách jako Star Wars, Battlestar Galactica, Lord of the Rings, Tomb Raider a prostě plno dalších. Málokdy jsem pyšný na svůj konkrétní podíl na hře. Kdybych měl ale něco vypíchnout, byly by to nějaké ilustrace postav, které jsem dělal pro Arkham Horror. Řekl jsem si, že nakreslím charaktery podle skutečných lidí jako výtvarného ředitele FFG, mé přítelkyně (která se také podílela na AH) a podle sebe. Na těchto ilustracích jsem strávil nějaký ten čas. Jestli bych musel vybrat jednu byla by to ilustrace zvaná "Field Researcher", ta s mou přítelkyní Natašou. Musím přiznat, že mě velmi potěšili, když udělali i figurky s naší podobiznou.   

Víme, že H.P. Lovecraft je váš oblíbený autor a taky jste pracoval na Arkham Horror, hře založené na jeho povídkách. Je to prostě náhoda nebo jste chtěl na tomhle spolupracovat?

Předtím, než jsem pracoval na hrách, jsem měl jen zdánlivou představu o H.P. Lovercraftovi. Až později, co jsem dělal na hrách jako karetce Call of Cthulhu, Mansions of Madness, Arkham Horror a několik dalších podobných her jsem pronikl do světa Lovecrafta a začal mě zajímat. Vintage prostředí kombinované s tajemstvími, monstry s chapadly, a božskými kreaturami, se mě opravdu zalíbilo.

Deskolog se chystá v nejbližší době zrecenzovat AH. Jaké designové hodnocení na stupnici 0-5, si myslíte, že by mohl dostat? :)

Arkham Horror je jedna z her, kterou mám s přáteli hodně nahranou. Je poměrně složitá, ale přesto velmi zábavná. Nemám ponětí jaké hodnocení může dostat. Pro hru měli k dispozici opravdu skvělé umělce a ilustrátory. Takže jsem si jistý, že nakonec dostane dobré ocenění.

Máte pocit, že je mezi ilustrátory deskovek konkurence? Znáte někoho osobně?

Upřímně neznám nikoho jiného, kromě mě, kdo dělá do deskovek. Vím, že jsou tam i jiní, protože jsem pracoval "jenom" na minimálně 150 deskových hrách, haha. Nicméně znám pár jedinců, kteří pracovali na ilustracích postav pro různé karetní hry jako Hra o Trůny, Call of Cthulhu, Star Wars a podobně. Jenže to dělají jen okrajově, v malém měřítku, nic ve větším rozsahu. Bylo by fajn mít nějakou konkurenci nebo dokonce aspoň někoho, s kým bych se bavil, získal od něho zpětnou vazbu, nebo si říkali tipy a triky, protože je to opravdu těžký obor. A hlavně dost osamělý.

Opravdu není žádný ilustrátor, kterého byste mohl doporučit na příští díl Ilustrátora měsíce?

Je to fakt těžké přijít na jméno nějakého renomovaného výtvarníka specializovaného na deskové hry. Je ale plno úžasných kreslířů postav a coverů (obalů). Kdybych měl zmínit dva, kteří měli na mě vliv, tak to bude Adrian Smith a Michael Komarck. Bohužel, osobně neznám ani jednoho.

(pár dnů po rozhovoru se mi Henning ještě ozval - pozn. Yarek)

Opět ahoj! Ještě jsem si vzpomněl na něco ohledně jiných ilustrátorů. Nemůžu uvěřit, že jsem zapomněl, ale Izzy Medrano, kterého znám velmi dobře, je úžasný kreslíř z Wizards of the Coast (Magic the Gathering pozn.) Určitě byste ho měli zmínit a udělat s ním rozhovor.

Nemůžu uvěřit, že jsem na něj zapomněl...

Jestli jsem se dobře dočetl, jste spoluvlastník společnosti Rock Pocket Games, ve které pracujete. A projektům na deskových hrách se věnujete ve svém volném čase. Musí to být časově náročné. Jak to zvládáte?

Je to pravda, jsem výtvarný ředitel, ale taky částečný vlastník RockPocket Games během našich "kancelářských meetingů" (a pokud je třeba, někdy i samozřejmě častěji). Takový styl práce je něco, co přetrvává z doby, kdy jsem ještě žil v Řecku. Být součástí začínající společnosti, která vyvíjí počítačové hry (mám na mysli Darkfall Online, a MMORPG). S plným pracovním nasazením, bez rodiny okolo, a k tomu všemu se špatnou nespavostí, jsem začal pracovat na deskových hrách a všeobecně na ilustracích, a to během večerů, nocí a víkendů. Takhle jsem pokračoval a dokonce i ještě více, i když jsem se vrátil zpět do Norska. A dnes mám skvělou stabilní klientelu, která mě zásobuje parádními projekty. Během těch let jsem se naučil zdokonalit pracovní postupy, které jsou mnohem efektivnější. Mám taky přítelkyni, která mě nechá pracovat o mém volném čase a i o víkendech. Navíc nemáme žádné děti. Musím přiznat, že opravdu MOC pracuju. O tom není pochyb, a jednou, dřív či později, to budu muset utnout. Nedá se s tím nic dělat :-)

Máte pocit, že jsou ilustrátoři deskových her slavní? Dostáváte od fanoušku nějaké reakce? Dobré nebo špatné.

Z mých zkušeností, a to jako někdo, kdo opravdu dělá grafiku deskovek, si myslím, že jsme hodně ignorování a lidé nás spíše přehlíží. Měl jsem dokonce klienta, který mě zapomněl uvést do kreditu mezi ostatní lidi, kteří se podíleli na hře. Pokud jste návrháři coverů nebo kreslíte postavy, dostane se vám mnohem víc uznání a chvály. Každopádně převážně dostávám dobré odezvy. A fakt, že mám pořád nové a nové klienty, protože už viděli mé předchozí práce, hádám, je asi dobré znamení. Kdybych chtěl hlavně chválu a slávu, tak jsem si pro to vybral špatné zaměstnání .

Občas, čas od času, mě někdo požádá o podepsání kartičky, buď z Hry o Trůny, nebo Call of Ctulhu, kterou jsem nakreslil. . Je to něco, na co si asi nezvyknu. Připadá mi, že tu kartičku ničím jak na ni čmárám podpis. Ale lidé, kteří mi posílají podobné prosby jsou nadšeni, takže to snad dělá radost!

Opravdu? Podepíšete i mě kartičku, když vám nějakou pošlu? :)

Samozřejmě, budu poctěn vám podepsat co budete chtít. Akorát nemám ve zvyku čmárat lidem na jejich věci, haha.

Kromě toho, že pracujete na hrách, je taky i rád hrajete, mám pravdu?
Můžete nám odhalit své TOP 3?

Když jsem žil ještě v Řecku, hrával jsem mnohem častěji, než v současnosti, a to jednoduše proto, že dřív jsme byli banda geeků žijící pohromadě, všichni daleko od domova. Hraní RPGeček a hraní deskovek bylo mnohem snadnější. Dneska mám opravdu málo času si něco zahrát, ale občas si pár her vždycky najde cestičku ven z regálu ze sklepa.

Mé top 3:
1) Betrayal at house on the hill
2) Roborally
3) Arkham Horror

První dvě jsou jednoduché, rychlé, zábavné hry, které si může člověk zahrát s kamarády, kteří nejsou až tak nároční hráči jako já. Arkham Horror je trošku víc "hardcore", časově náročnější a komplikovanější, ale pokaždé si to hraní užiju.

Už víme, že jste žil a pracoval v Řecku několik let, a poté se přestěhoval zpátky do Norska.
Zajímalo by mě, jako středoevropana, jaké to je žít v nejjižnějším a nejsevernějším státu Evropy. Jaký je rozdíl, samozřejmě kromě teploty a co se vám nejvíce na těchto zemích líbí. Kde je lepší místo na žití?

Byla to pro mě velká a obávaná změna se přestěhovat z Norska do Řecka. Původně jsem měl zůstat na devět měsíců, ale nakonec jsem tam zůstal 9 let, ups! Teplota byla parádní, stejně jako snadné cestování na blízké ostrovy. Taky levné pivo (u nás v Norsku máme extrémně drahé pivo), řekové jsou strašně přátelští a úžasní lidé a taky jsem se tam seznámil s několika přáteli. Je to dobré místo pro žití, teda pokud máte stabilní práci. Co se týče negativních stránek, velký rozdíl je třeba ve zdravotnické peči, korupci, chudobě a podobně. Díky Norsku, které je jedno z nejbohatších a nejspokojenšjčích zemí světa, se zdravotní pečí zdarma a všeobecně málo problémy, je to rozdíl velmi znatelný. Opustil jsem Řecko těsně předtím než nastal největší ekonomický kolaps. I přes ty krásné dlouhé pláže a ostrovy se cítím šťastný tady nahoře na severu. Platím si své daně a vím, že bude o mě postaráno kdyby se cokoliv stalo.

Plánuji v nějaké blízké budoucnosti opět navštívit Řecko a znova se setkat se svými starými dobrými přáteli.

Dočetl jsem se, že máte rád pivo a seriál Firefly, to znamená že máme spolu minimálně tři věci společné. Měl jste někdy české pivo?

Jasně, Firefly je můj nejoblíbenější seriál, mimo mnoha dalších dobrých seriálů. Miluji pivo a všechno okolo něho. Dokonce jsem v místním klubu pivařů a s přáteli cestujeme po různých zemích a zkoušíme všechny druhy piva. V České republice jsme ještě nebyli, ale české pivo mám opravdu rád. Už jsem měl za ty roky možnost poznat třeba Kozel, Gambrinus, Staropramen, mimo pár dalších.

To rád slyším. Předtím než navštívíte Česko, můžu vám nějaké české speciály poslat. Pokud budete chtít .)

Chtěl byste ještě něco rád říct? :)

Děkuji Vám za věnování trocha pozornosti tvrdě pracujícím výtvarníkům deskových her. Velmi si to cením! :-)

Za celý Deskolog bych vám rád ještě jednou poděkoval za rozhovor a popřál mnoho dalších úspěchů jak v pracovním, tak i v osobním životě. Deskolog a naši čtenáři se těší na vaši další tvorbu.


Galerie

Zde je výběr z několika skvělých ilustrací s různou tématikou. (pro zvětšení klikněte na obrázek)